jordkällare
Vi har fått nu möjlighet att göra något vid en slänt och ska ta hit grävmaskin för att ordna upp en gammal skogstomt. Jag tänkte då om man hade murat upp två väggar i vinkel mot slänten, och haft några bjälkar över med någon sorts "innertak", då kunde man lasta dit den jorden som vi gräver upp längre bort. MEN. Har någon av er byggt en jordkällare eller vet vad man ska se upp med så man inte råkar ut för ras, ovälkomna gäster och diverse osis? Behövs ventilation? Behöver man mura upp även bakreväggen mot maskar o ohyra? Kan man mura med vanligt murbruk eller betong och gamla stenar från en stenmur? (ej skyddad sådan) Berätta så mycket som går, jag vill inte ha ett pråligt projekt utan ett svalt utrymme där man eventuellt kan vinterförvara höstskörden.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Härifrån köpte vi vår jorkällare som levererades färdiggjuten. Vår uppgift blev sedan att fylla jord ovanpå och på sidorna.
De säljer också i Sverige.
http://www.kovjokielement.fi/swe/Jordkallare.13.html?sprak=swe
Om du inte vill köpa finns byggråd på sidan med mått osv.

Tack för länken, vi har nog inte 50 000 för det ändamålet, däremot så har vi både betongblandare och duktiga händer, så jag tror att vi ska nog kunna åstadkomma själva direkt på plats och slippa betala så mycket, men även om vi hade pengar i överflöd, så vore helt omöjligt för en sån stor lastbil att komma in där vi hade tänkt och där vi har har möjlighet.
Ventilation är viktigt!
Vill du slippa möss och råttor så måste du ha fyra täta väggar. Dvs mura!
Två dörrar med mellanrum (sluss) är nog också nödvändigt.
HH

Tack så mycket, det var bra råd. Går man in där med stearinljus eller finns det någon liten generator eller solcell eller något som funkar utan elledning? Jag antar att man ska ju dit o hämta saker mitt på vintern sen då oftast är mörkt.
Dra in el! Så kan du ha en frostvakt också, om det skulle behövas.
Kolla på biblioteket också. Finns en del böcker om att bygga jordkällare.
HH

OK, ska absolut kolla på biblan, tack för råd!