Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 3059 ggr
annslycka
0

vad heter denna biffiga tomat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte något som såg ut som en tomat, på matmässan i Malmö förra året. Det var i fransoserna grönsaksstånd . Stora och skrynkliga, lite groteska. Jag tog fröer av den. Tänkte dock inte så några i år, men tog uppenbarligen fel påse🤪.

När jag var i Frankrike såg jag att grönsakshandlarna sålde som överallt. Så de verkar vara vanliga där nere.

Fått förslag på Oxhjärtan BAWOLE SERCE, men bilden stämmer inte. Är tacksam för svar. Bilden visar dom gröna, som de ser ut idag i mitt växthus. Vad kan man äta den till? tacksam för svar

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[deen]
1

Vilka häftiga! Tycker nog de är lika dessa ändå.

annslycka
0

Mitt i prick tack så jätte mycket🏆 till dig deen. Ursäkta sent svar sidan har legat nere och sen hade jag mycket annat men bawole serce är det helt säkert. Vilket namn förresten! Nu börjar dom bli röda så det ska bli spännande att få smaka dem. 

Ett par av dom har fått sådan där svart undersida. Har gett dom gödningsvatten av åkerfräken - kisel hoppas det ska räcka - en gång i veckan.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[deen]
0

Oj, vad beror det på när undersidan blir svart? Hoppas de andra blir bra i alla fall!

ikna
1

Det svarta på undersidan kan vara pistillröta. Det beror på någon obalans i plantan, det ska inte smitta och det är bra att låta frukten sitta kvar tills den är mogen.