Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 4701 ggr
Sheena
2013-06-25 12:48

Bästa sättet att få ordning på gräsmatta ogräs?

Hej!

Har i vår gräsmatta en stor mängd varierande arter ogräs.. Matta som under många är varit helt ovårdad, ingen sm brytt sig om stackaren. Men usch, få hybris bara av att tänka på att dra upp allt.

Har försökt googla lite och kommit fram till att det nog mest handlar om maskros, röllika, svalört, bunört och skelört.

Nån som har tips på hur man kan komma tillrätta med detta? Är det gödning för gräset som gäller, vilken sort i så fall? Eller hur ska man göra, har varken tid eller pengar till att göra en helt ny gräsmatta.

Annons:
Halvdansken
2013-06-25 13:18
#1

Se vad som händer om ni bara fortsätter att klippa den och ge gödning. Det har vi gjort med vår.

Lite OT men hybris betyder att man har en övertro på sig själv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sheena
2013-06-25 13:29
#2

Haha.. jaha, tack! Alltid trott när folk säger så att det betyder typ att man blir lite nojjig, nervös, känner att uppgiften är en övermäktig. Fatta att jag missuppfattat situationen.. hehe.

Men till gräsmattan igen då.. sånt vanligt som heter typ "gräsmattegödsel" som finns hos alla blomsterhandlare. Det ska inte va nått speciellt nr det är massa ogräs, och äen mossa med i bilden.

Bjornen
2013-06-26 06:52
#3

var glad att du hart en örtrik gräsmatta. Gödsling innebär mera tillväxt och oftare klippning. Svalörten gör den fint blommande tidigt på våren och brunörten gör den fin nu. Massförekomst av vissa örter berättar ofta om jordens sammansättning och näringsinnehåll.

Sheena
2013-06-26 15:06
#4

#3 Jo jo, det är ju trevligt, men jag vill ju ha en vanlig gräsmatta.  Har vart ute i regnet nu iaf o strösslat gödsel så får vi se vad det blir av det.

Tant Grön
2013-06-26 18:06
#5

Tycker det är snyggt med en blommande matta. Brunört, svalört, tusensköna m.m. Den finaste jag sett var en matta alldeles blå av mormors glasögon.

kickboard
2013-06-27 07:51
#6

Jag tycker det spelar mindre roll vad det är som växer i gräsmattan bara den är grön.  Man klipper ju hela tiden och då syns ju inte ogräsen.

Annons:
Halvdansken
2013-06-27 10:00
#7

Om det nu är så att Sheena vill ha en gräsmatta som består av gräs och inte olika örter, så tycker jag det är lite tråkigt att hon bara får svar om att ni andra gillar blommande ogräs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sheena
2013-06-27 21:38
#8

Tack Halvdansken.. Hehe, nog för att jag tycker det är charmigt med tusenskönor o sånt.. men allt det andra är faktiskt inte så värst vackert i mina ögon. Sätter stor tilltro till gödslet nu och hoppas på mirakel.. 😃

Sheena
2013-07-07 20:28
#9

Hej hej igen!

Nu har jag fått ett nytt bekymmer.. ett lyxbekymmer 😛

Gödslet har redan verkligen gjort sitt, så pass bra att man ser tydligt åt vilket håll jag gick när jag spred ut gödslet. Jäklars vad det växer!!! Tyckte jag strösslade så jämnt det bara gick men randigt är det iaf.

Vad tror ni som kan sånt här.. kommer det att jämna ut sig allt eftersom eller bör man gå över allt en gång till och försöka sikta på de ränder som nu då ser lite "ogödslade" ut?

Bjornen
2013-07-08 07:11
#10

Konstgödsel har kort verkningsperiod som gör att det ger snabbt utslag men också slutar verka ganska snart genom lättlösliga kväve.

Halvdansken
2013-07-08 15:05
#11

Det jämnar inte ut sig, på det igen. Konstgödsel må ha en kort verkningsperiod, men om gräset kan få tag, och börja växa så kan det ta över från ogräset. Klippningen gör sitt till också.
Sen kan det vara ett tips att rensa bort ogräs efterhand, ta lite i taget och strö i nytt gräsfrö där det uppstår tomma områden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

anki1
2013-07-09 19:43
#12

I min gräsmatta frodas brunörten. Där finns även revsuga. Revsmörblomma, fast den drar jag revo rur. för att den inte ska ta över. Där finns även bellis. Mossa finns det med. Men oss gör det inget. På våren blommar svalörten, scilla samt vårlök. och så har jag en liten tott hålnunneört, som är så söt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: