Vackra klockor

Knölklocka? Jag smög ner i ett dike en gång för länge sedan och grävde upp en liten planta… Jag har fortfarande inte fått den den från rabatten! Den är med andra ord synnerligen livskraftig.
Den har knölar som kann ligga långt ned i grunden stora som morrötter fast gula-vita. Långa rötter . Mycket svår att bli av med .
otrolig seg att bli av med. en liten bete av roten => nya plantor.
Kom til norden med Franska munkar, klockarna visnar innim ett dygn om du tar inn dom. Fina i blomst men dom tar för sig.
Warning
Brukar aldrig ta in blommor annars pga att katterna inte låter dem vara om inte jag ställer dem uppe på spisfläkten och det är inte precis där jag vill ha dem.
Men jag var bara tvungen att testa om det var blommor med ytliga rötter så att man kunde plantera en planta här hemma. Fast jag gör ju så med alla mina blommor att jag odlar dem i krukor, fanns inga rabatter när jag flyttade in och kommer inte att finnas några när jag flyttar. Dessutom så har jag ju problemet med slide så det är inte så lätt att odla nånting här ändå. Får väl se om jag gräver upp nån då, låter som om det kan vara ganska jobbigt. Men väldigt, väldigt vackra är de!!!

Jo dom är vackra! och att ha dem i en kruka är en god ide! Även mynta är ju en sån livskraftig sort som är smart att ha i kruka eller som solitär.

Ack - ack - den dyker upp här och där i mina rabatter. Läste nyss att knölklockor tyder på en trädgård i förfall …

Inte förfall! Romantiskt!

Tack för det! 

Knölklocka är en god grönsak men det är lite svårt att skörda rötterna som kan börja på uppemot en halvmeters djup. Inkommen som grönsak och tillhör en av de svåraste ogräsen, men blomningen är fin och skulle önska mig vitblommande knölklockor.
Jag kämpar också mot den. Den sprider sig väldigt om man inte är uppmärksam.
Det finns jättemånga vackra Adentophora eller andra sorters Campanula om man vill ha klockor.
Just knölklocka kämpar de flesta för att bli av med så plantera inte in den medvetet, välj nån annan istället!
/Lillianna
~ Lillianna ~

Vill gärna slå ett slag för Mjölkklockan, Campanula lactiflora, som är jättesöt. Den blir hög, så man ska ha den i bakgrunden av rabatter och gärna mellan buskar som den får luta sig mot. Den här drev jag upp från frö förra året.
Liiite ogräsvarning även för denna, eftersom den kan sprida sig kraftigt där den trivs.
Usch och fy för knölklockan! För en ojämn kamp mot den planta som jag fick av min faster en gång i min ungdom - och det är inte längre bara en planta… Har grävt om hela rabatten en gång för dennas skull, men inte fick jag den utrotad i alla fall, men lite färre har jag nu.
Mjölkklockan drev också jag upp från frö i fjol och den har övervintrat bra och blommar fint i år.

Tycker egentligen att klockan på cat_malous bild liknar hässleklocka - den största av våra olika klockor.
Fast jag kanske bara blir lurad av närbilden?
Här är en bild på min hässleklocka.

#14 Det skulle kunna stämma, den är väldigt lik den på din bild. Den hemma hos mor är inte alls lika hög och har smala, mycket mörkare blad och inte alls lika många blommor på varje stängel.
Är det ogräsvarning även på hässleklockan?

Nä Hässeklocka förökar sig visserligen friskt den också, men har inte samma outrotliga rot som knölklockan.

Min hässleklocka har stått i tre år och den har visserligen frösått sig, så i år är det en hel grupp, men jag tror inte att den blir så besvärlig här i alla fall. Fast jag får nog börja ta bort litet fröplantor nu.
Den växte förut i en övergiven trädgård och stod väldigt skuggigt, men blommade ändå.
Fast jag har sett dem som varnat för att den kan bli som ett svårt ogräs.
Den är i varje fall mycket fin och man kan ju hålla efter och klippa bort stänglar innan de hinner bilda frön!

Jag har flyttat mina Hässleklockor till en skuggig (och gräsfylld plats) och de trivs ändå. Så det är en trevlig växt tycker jag också.
jag tycker hässleklockan är jätte fin.har såna här hemma.och har tagit med dom för varje gång jag flyttat och dom är fortfarande lika fina!visste inte ens vad dom hette förens nu:)