Så kastanj?
Har någon här försökt så kastanj, och isåfall hur har ni gått tillväga? Jag funderar på om man nu kan plocka en blomma från ett kastanjträd och så inomhus i såjord från det. Skulle det kunna funka tror ni?
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna

Att så kastanj har jag ingen erfarenhet och är väl inget att rekommendera ens i sydligast Sverige då är endast kan överleva annat än i zon 1. Ska man verkligen prova kastanj är det väl lämpligt att köpa plantor som är några år gamla.
Däremot är det lätt att så hästkastanj, som sås på hösten och ska stå utomhus under vintern. De bör dock inte stå för fuktigt under vintern.
Sådde hästkastanjer för många år sedan. Plockade kastanjer som legat ute under vintern. Nästan alla grodde. Växte hela första sommaren i alla fall.
Vet inte hur det gick i längden då jag flyttade därifrån.
HH

Hur menar du med att "så en blomma"? Du får ju vänta med att ta ett frö (dvs en kastanj) och sätta den i jorden till hösten, som #2 säger.
Hoppas du har stor trädgård. Det är ju inga små träd precis.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kastanj är en större buske och härdig endast i zon 1 och kanske knappt det. De är ätbara i motsats till hästkastanj.
Jag tycker inte om att man kallar hästkastanj (Aesculus) för kastanj (Castanea).
Nanna70:
vill du ha hästkastanj så kan jag skicka flera kastanjer med grodd på. Jag har min kolonilott bredvid en jättetstor kastanj med miljoner kastanjer på marken varav mängder som grott.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Jag har "sått" fast inte i ordets exakta bemärkelse, hittat kastanjer som redan grodde och satte alla tre tillsammans, och när de växte flätade jag ihop dem. Nu ser de ut såhär.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#6 Oj, vad tjusigt.
/Maria
Hej Anna_Sv! Tack, jag vill jätte gärna ha hästkastanj skott med grodd på 😃. Var bor du någonstans? Själv bor jag i Järfälla utanför Stockholm. Mvh, Anna
Med vänlig hälsning,
Anna
Åh vad fint #6. Hur lång tid tog det att få det så?
Med vänlig hälsning,
Anna

#9 Det är andra sommaren nu, men de var cirka 10 cm när jag satte dem. Jag trodde inte de skulle överleva, därav att jag satte alla tre på samma plats, så jag väntar med spänning hur de växer ;)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo