Hur många squash per planta?
För första gången på många år odlar jag squash igen. Plantorna är frodiga och stora. Kanske för stora, satte dem nog för tätt, men, men…
Min undrar är över hur många frukter varje planta kan tänkas orka bära. Det är gott om blommor och jag tänkte man kunde laga till squashblommor, har för mig att jag sett recept någonstans….
Jag får väl vänta lite och se att det verkligen blir frukter av blommorna, men jag måste väl plocka blommorna rätt tidigt?
Hur mycket det blir beror på vilken sort du odlar och hur länge frukterna får sitta kvar, squash är ofta bäst vid 3-4hg och då är de rätt små. Skördar man dem när de är som bäst = små så producerar plantan fler frukter hela tiden, låter du däremot frukterna sitta kvar och blir bjässar på flera kilo så satsar ju plantan sin energi på den jättefrukten och producerar inte så mycket mer.
+Vatten och gödning påverkar ju också fruktsättning.
Ofta får man dock fler frukter än man äter de brukar vara väldigt produktiva. Plantan bär aldrig fler frukter än de orkar de vissnar bort ifall plantan inte orkar med dem eller så slutar den producera honblommor ett tag.
Sorten kommer jag inte ihåg, tyvärr, har inte kvar fröpåsen.
Det blev tolv rejäla plantor och de blommar som sjutton. Finns väldigt många småfrukter också, men de största är bara en dryg dm och de är väldigt smala.
Jag fortsätter vattna och göda…..
Just nu finns det bara honblommor, verkar det som, jag får vänta tills jag ser flera hanblommor på en gång och prova att äta någon.
Jag brukar få massor av frukter på mina 3 squashplantor jag har varje år. Jag brukar plocka de första små, men sedan brukar de hinna växa till sig fort och de blir rejäla, väger mellan 1 och 3 kg. Jag brukar ha squash ända fram till jul. Vi äter mycket squash och delar med oss till vänner och bekanta. Så våra 3 plantor ger frukt så det räcker och blir över!
Att det skulle bli färre frukter när man låter dem växa sig stora, håller jag inte med om. Jag tycker de är lika goda när de blivit stora och då kan man lagra dem under hösten också, det går inte med späda squash.
Jag skördade efter hand juli-sept och lagrade squash på 0,8 - 3 kg i förrådet, svalt och torrt. De håller sig mycket bra när de är lite större! Efter mitten av december blir de sämre…
Otroligt - det hade jag ingen aning om. Lagras som som äpplen ungefär då?
#5 Menar du vanliga sommarsquash? Jag har lagrat fram till nyår ungefär, men bara för att ta frön. Visste inte att dom gick att äta när man lagrade dom.
Alltså… jag odlar vanlig squash. De första jag skördar är små, ca 3-4 hg, dessa går nog inte att lagra, utan smakar bäst alldeles nyskördade.
Efterhand som dagarna går växer squashen fortare än jag hinner med att skörda och hinner då bli större, ca 0,8 - 3 kg. Dessa går utmärkt att lagra 3-4 månader. De är då lite grövre och passar inte så bra att äta råa, men i maten passar de utmärkt. Jag brukar ta bort själva kärnhusen, men använder resten i maten. Jag använder en del i omelett; då finhackar jag den tillsammans med lök och paprika och så fräser jag det i smör innan jag häller över omelettsmeten, eller så gör jag en grönsaksgratäng med stekta skivor squash, tomatsås och ost, eller så fyller jag dem med köttfärsröra och gratinerar i ugnen. Det finns många rätter att använda squash till.
Är det för sent att sätta nya squashfrön nu tror ni?
Jag har tre squashplantor som gått igenom lite olika pärser, (orkar inte dra hela den historien nu), och ser inte ut att vilja hända något mer med nu. De står totalt still i tillväxt sedan ett par veckor. Så jag funderar på att sätta ett par nya frön. Skulle så väldigt gärna vilja ha squash i år. Men är det försent eller vad tror ni andra? När kan man räkna med frukt i sådant fall?

Nog borde det gå bra om inte det blir ovanligt tidig nattfrost.
#9 Är dina plantor nyligen planterade? Eller står de kvar i kruka?
Jag upplever det som att när jag har planterat mina förkultiverade plantor i landet, så står de stilla i växten ett bra tag. Men så sätter de fart att växa och då går det fort. Så dina plantor kommer kanske snart igång!?
Men jag tror nog att du kan hinna få frukt på en ny planta också, om du sår genast!
Jag tycker det verkar som om squashplantor är känsliga av sig från början. Det gick lite snett med mina förra året och de tog sig aldrig efter utplantering. I år har jag verkligen vaktat dem som en hök och nu är de underbara. Antagligen har jag satt dem för tätt, eftersom jag undervärderade deras tillväxt. Men med massor av gödsel hoppas jag ändå på en bra skörd.
#8 ikna, vilket bra tips, det skall jag prova. Trodde det bara gick med vintersquash.