Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3934 ggr
balkongodlare
0

Hallon

Hur mycket skörd får man på en hallonbuske, hur många buskar behöver man för att kunna äta en del färska och ändå få några liter i frysen?

Vilka sorter är lättodlade, goda och ger bra skörd? Jag bor i zon 2.

Åsa S
0

Beror ju på hur du odlar ska du odla i hink på balkongen blir det ibland bara runt en näve på varje buske det beror ju på hur väl man vattnar och göder + hur vädret är, den begränsade jordvolymen begränsar även tillväxt och fruktsättning. För att även få några liter att frysa in bör man nog ha buskarna på friland de ger mer då och då kan det kanske räcka med 5-10st

OBS! Vanliga hallon ger bär på fjolårsskotten och de mindre härdiga hösthallona ger bär på årsskotten.

kickboard
0

Jag har ett gammalt hallonland på ca 50 kvadratmeter och då får jag alldeles tillräckligt att frysa in.  På balkongen får du nog bara några bär att smaka på.

balkongodlare
0

Jag har precis fått tillgång till en odlingslott, tänkte inte på att mitt nick är missvisande :)

Plantorna kommer alltså stå på friland. Hur jordmånen är vet jag inte riktigt ännu, men läget är väldigt soligt i alla fall. Ger hösthallon bär senare, som namnet antyder? Vilka ger mest skörd och vilka är mest lättskötta?

Åsa S
0

Hösthallon sätter bär i sept-okt så blir hösten tidig kan bären frysa bort så de funkar bäst att odla i lägre zoner jag har både och då förlänger man ju säsongen för vanliga hallon sätter ju hallon runt slutet på juli här och sedan är det ett par intensiva veckor och sedan är det över.

Båda är rätt lättskötta, vanliga hallon är väl kanske något knepigare vid klippning eftersom man ska spara fjolårsskotten, hösthallon kapar man ju bara jämns med marken. Båda vill dock ha rikligt med vatten för god fruktsättning.

balkongodlare
0

Tack. Några (3?) av varje får det bli, då borde jag få lite bär i alla fall. Har du några tips på bra sorter? Jag bor strax söder om Stockholm och om jag inte har helt fel är det zon 2, så då borde väl det mesta fungera.

Bjornen
0

Skördemässigt ger vanliga hallon större och inte minst säkrare skörd. Hösthallon bör odlas endast i zon 1-2.