Vad är detta?
Önskemål om ny rubrik har jag tagit bort. Jag anser att det finns redan nu lämpliga rubriker.
Björn Engström
Sajtvärd
Ha en bra dag! // Pernilla
Har nyss flyttat till villa och hittat en del spännande växter i trädgården som jag inte vet vad det är då jag själv inte planterat dom.
Är osäker, men visst är det här en sån där röd nejlikerot?
Skulle vilja flytta en del av den till en annan rabatt men har provat och den dog bara. Rötterna verkar gå djupt.
Hur gör jag för att öka chanserna att den klarar sig om jag delar och flyttar den?
Förökar den sig relativt snabbt eller? Vet ju inte när den här planterades.

Det är en fingerört och troligen blodfingerört, men det finns flera mycket närbesläktade sorter eller korsningar. De brukar inte vara så svåra att flytta, men de breder ut sig så man måste hitta var plantan är. Omplantering under sommaren är långt ifrån något ideal.
Okej. När ska man plantera om dom då?
Jag är fullkomligt nybörjare på det här. =)
Rätt Björnen. Tror också att det är blodfingerört.
Tidig vår el höst brukar vara bättre tid att omplantera perenner än mitt i sommaren.
Där fågelbordet har varit, har jag fått en konstig växt, den ser lite taggig ut i bladen och är kraftigt vitmelerad i det klargröna bladen. ( svårt att ta bild då gräsklipparen kör över den rätt ofta :) Bladen verkar rätt stora..

Troligen malörtsambrosia.
Mariatistel tycker jag det ser ut som, en vacker ettårig-tvåårig växt

Den tvååriga mariatisteln som blommar andra året efter övervintring som dock inte behöver vara väldigt kall.