Etikettannat-som-lever
Läst 6524 ggr
Mingo
2007-07-25, 23:06

Träd

Har en vän som tagit foto på ett träd vars löv ser ut som bilden visar - VAD är detta för ett träd?

Sommarhälsningar

Britt

heliotropes
2007-07-25, 23:58

ornäsbjörk

Eva // medarbetare på Perser

Åsa S
2007-07-26, 00:26

Det lär vara Betula pendula ´Laciniata´ (nytt namn enligt SKUD är Betula pendula 'Crispa') = fransbjörk, kallas även falsk ornäsbjörk det är denna handeln krängt under namnet ornäsbjörk. Ornäsbjörken har mycket flikigare blad än det bladet som syns på bilden.

Man håller på och förökar upp äkta ornäsbjörk (Betula pendula ´Dalicarlica´ E), det är alltså E-plantor som ska garantera att man får den äkta varan, om planen går som den ska ska plantorna börja dyka upp i handeln till hösten. (producenterna har lovat att alla kommuner som planterat den falska ornäsbjörken (1985 när ornäsbjörken utsågs till riksträd) när de faktiskt beställt ornäsbjörk ska få ett äkta träd gratis)

heliotropes
2007-07-26, 00:41

#2 Jag kan inte komma ihåg exakt hur flikiga bladen var på våra 2 fullvuxna ornäsbjörkar (ca.40år gamla) som vi hade hemma här på våran tomt, men så olikt det på bilden tycker jag inte de var,om jag inte minns helt fel.Och det måste ha varit "äkta" ornäsbjörkar.

heliotropes
2007-07-26, 00:45
Åsa S
2007-07-26, 00:48

Enligt de bilder på äkta ornäsbjörk som finns i senaste numret av Natur och trädgård är bladet på bilden inte likt ornäsbjörk som har flikar som nästan går in ända till mittnerven. Äkta ornäsbjörk har som sagt inte sålts i handeln. Enligt Rune Bengtsson som är forskningsledare på centrum för biologisk mångfald finns det enbart 150-200 äkta ornäsbjörkar i Sverige men det finns ca 20 000-25 000 träd som är planterade i tron att de var ornäsbjörk även botaniker, dendrologer och liknande har haft problem med att veta vilken skillnad det är mellan sorterna, det har funnits många felaktiga uppgifter i litteratur etc.

heliotropes
2007-07-26, 01:24

http://www.eplanta.com/sida_1_565.asp

här är en länk som mingo kan gå in och läsa om just ornäsbjörk,

om ni vill göra jämnförelse etc.

Bjornen
2007-07-26, 13:37

Det finns många olika flikbladiga typer av björkar och troligtvis hundratalet olika, varav många är lika. Det finns en tysk avhandling om flikbladiga björkar kanske skriven på 20-talet. Ornäsbjörk ska ha sitt ursprung från Lilla Ornäs, men det finns många andra mycket lika eller kanske identiskt lika men de har ett annat ursprung. Ursprungsbjörken föll under slutet av 1800-talet (finns flera olika årtal angivet) och endast ett fåtal ympkvistar togs tillvara under björkens livstid (bl.a. vid järnvägsstationen i Falun) Jag har själv en ornäsbjörk eller en nästan lika kopia. En variant är Orsabjörk som växer på Sångsgården i Sjugare by Leksand (ej Skattungbjörk) och ev. är det den som har namnet ”Subdalecarlica” . Även här i Enviken finns en spontan flikbladig björk som planterats från skogen in på gårdsplanen men den är dock bara lite flikig.

Mingo
2007-07-27, 19:03

Tackar allra ödmjukast för så många utförliga och trevliga svar!

Britt

Upp till toppen