fikonträd (litet!)

Grattis till fikonen!
Jag har inte haft fikon själv men vet att vänner till mig brukar plocka av sina i slutet av augusti. Håll koll på dem - när de börjar bli litet brunlila är de färdiga. Man ska helst inte pilla på dem för de har lätt för att lossna.

tackar för rådet, nu är det "bara" solen som fattas
säger samma grattis till fikonen , vilken sort av fikon är det ??
och vilken zon bor du i ?
i zon 1-2 kan man ha fikon på friland finns ju härdiga sorter som säljs på plantskolor . jag själv har bornholms diamant (ska klara zon 3 men är inte helt säker om dne gör det) ståd zon 3 på lappen . sen har jag en brown turkey fig zon 1(2) för den .
vet inte om du vet men fikon får frukt två gånger en tidig fruktsättning och en sen som mognar under hösten och vintern . den sena fryser oftast veck i sverige men den första hinner mogna i sverige .
ta inte in fikon för tidigt på hösten . frukterna tål inte frost så är frukterna inte mogna än ta in den innan nätterna blir frost. sen så vintervilar fikonet i 0c och då under vintern sätter du ut plantan så den får känna på lite lätt frost ,har dock plantan inga fikon så kan du ha ute trädet felra frost nätter . lika så på vårren sätter du ut den igen i feb-mars i söderläge sen då nya blad i maj .
lycka till med fikonet . mina har inte fått fikon i år för svalt men förra året hade jag fikon som han mogna innan frosten kom .
ett jätte vacker träd/buske som borde odlas på friland mer i sverige

tack så hjärtligt!
vet inte sorten, jag har ärvt efter mina föräldrar, dock jag kan inte komma ihåg att den skulle haft frukt nå´n gång.
Jag har det i tuhuset på vintern, tillsammans med oleander - alltså rätt kallt men inga minusgrader (vad jag vet)
oleander tål lätt frost ca -2c -3c (härdiga sorter klara -10c )
fikon beronde sort den härdigaste -20c -25c den minst härdiga runt -10c -15c .bor du i zon 1 kan du prova att plantera den på friland med täckning då ska den planteras i söderläge och stå torrt på vintertn . även då du har den i kruka så utsätt den gärna för frost nån gång under hösten/vintern då förstår den att det är vintern och somnar in djupt . plus efter en lätt frost natt blommar den mycket bättre sen på våren .

tack, det var trevligt att se dina träd.
Jag måste i så fall ändra i trädgården, det får bli till nästa vår
fast jag vet inte riktigt för jag vill inte bo kvar här särksilt länge.
jag får se, men tack iaf för alla råd och bilder!