Annons:
Etikettrabatter-perenner-annueller
Läst 99881 ggr
Christina
2007-04-12 15:15

Rosenskära - lättodlade sommarblommor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver du en stor buskig planta som fyller ut bra och som blommar hela sommaren till frost? Då ska du så Rosenskära - ytterligare en i raden av de lättsådda sommarblommar som man inte kan misslyckas med.

Rosenskäran - Cosmos bipinnatus - Ytterligare en i raden av ettåriga sommarblommor som man bara inte kan misslyckas med. Dessutom är den utmärkt som snittblomma och jag buketter av den på köksborden från juli till sena hösten. SJälva plantan är stadig och behöver inte stöd även även när den blir uppemot dryga metern hög.

Så den inomhus i april och plantera ut när risken för frost är över. För några kronor får du mängder med stora buskiga plantor, men fräscha gröna blad och blommor som slår ut hela sommaren. Kan även direktsås. Har också självsått sig en hel del hos mig, men de plantorna blommar senare än de förgrodda.

Sätt den i bakgrunden av rabatten - den blir högre och bredare än du tror.

Jag sår den nu för tredje året i rad. Sådde 28 mars i 44 krukor och idag har 42 krukor fått så pass stora plantor att det är dags för omskolning till större krukor och lätt gödning. Har sått den sort som heter 'Candy stripe' och som jag tycker är  den snyggaste av de varianter som finns i marknaden. Fröpåsar till Rosenskäran brukar finnas i de flesta butiker med fröförsäljning.

Artikelserien: Lättodlade sommarblommor:

Blomman för dagen

Luktärt

Rosenskära

Slingerkrasse

Solrosor  

Tagetes

  

Artikelserien: Odla från frö

Del 1  - Odla från frö

Del 2  - Att fröså

Del 3 -  Fröså perenner

Del 4 - Omskolning av plantor

Av: Christina

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Christina'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Christina', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2007-04-12
Annons:
BiGavia
2008-04-17 01:37
#1

Sådde Rosen skära för första gången ifjol, de blev jättelika och finfina, köpt vita i år och ser fram mot blommningen. Klarar av mycken sol och torka.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bjornen
2008-04-17 09:52
#2

Rosenskära är ömtålig för frost och direktsådd får inte göras för tidigt.

dolfen
2008-04-17 18:57
#3

Kan man ha dem i kruka?

Hur stor plats behöver de (rötterna) i så fall?

anki1
2008-04-17 19:13
#4

Har sått dom i flera år, den är så oumbärlig för mig. Jag kan nu inte vara utan den. De finns i olika höjder. Jag tror inte att rotsystemet är så stora. Och jag har sett dom i stora urnor på offentliga platser.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2008-04-18 09:12
#5

Rotsystemet är relativt kraftigt och särskilt om de är förodlade. Vid tidig sådd blir plantor omfångsrika och får ett buskartat växtsätt. Vid direktsådd blir plantan ofta bara upprättväxande och inte vid, men vid fina somrar och ordentlig gallring (20cm) kan de växa och bli yviga även på friland.

Humlan
2008-04-18 12:34
#6

Jag har sått tre olika sorter i år, en vit, en dubbel och en med ihoprullade kronblad. Det ska bli spännande och se hur den ser ut i verkligheten kontra bilden på fröpåsen! Som vanligt gror rosenskära snällt och det är svårt att begränsa sig när man skolar om plantorna till enskilda krukor…

Annons:
Christina
2008-04-27 00:32
#7

Jag har drivit upp rosenskära fyra år i rad. Den enkla sorten. Mest för att få garanterat stora och senblommande buskar som fyller ut där mina rosenbuskar inte vuxit ut ordentligt. De har självsått sig ganska friskt, men de självsådda plantorna blommar förstås senare än de fördrivna. Men lika stora buskar har de blivit. De mår säkert bra av all den gödning som de får genom grannskapet med mina Rosor.

Iram
2008-04-27 02:46
#8

Rosenskära är helt underbar! I år har jag sått en sort som heter Sweet Dreams, köpte den på Impecta. Den ser härlig ut!

Mvh Iram

[Asta]
2009-04-18 11:43
#9

Ska man toppa rosenskäran när den växt en bit?

anki1
2009-06-04 23:13
#10

Jag brukar inte göra det. Den grenar sig själv. Jag brukar så i början på maj på friland. och de gror ganska fort. Ibland märker jag att de självsått sig och blir då extra glad. I år har jag dom på flera ställen (bla från en påse som blev över från förra året, och de har oxå grott).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
2009-06-04 23:55
#11

Nu har jag planterat ut dem utan att toppa dem. De är skrangliga som tusan, men det verkar som att de håller på att stadga sig.

rissen
2012-11-14 19:02
#12

Åh, va kul att läsa att Rosenskära är enkel att så.
Har nu suttit i höstmörkret uppkrupen i favvofåtöljen och spanat i fröer inför 2013 års sådder.
Rosenskäran kikade jag på och funderade just om den var lätt att så. 

Tack o hej,leverpastej!!!

Upp till toppen
Annons: