Linnés rabatt
På den sajt som skapats för Carl von Linné-året 2007 har man sammanställt ett förslag till växter för en Linné-rabatt. Många är vanliga så du kanske redan har dem?
Man skriver på sajten att "Urvalet har skett utifrån bl a Linnés Herbarium, Linnaei Blomster-Almanach, Flora Suecica, Linnés blomsterur, hans reseskildringar och bland de växter som hans lärjungar tog hem från sina resor i främmande länder."
- Skogslind - Tilia cordata
- Småblommig alunrot - Heuchera micrantha. Kallas också trädgårdslinnéa efter bladens form och de skira blommorna.
- Stjärnflocka - Astrantia major. Gamla svenska namn på denna ljuvliga blomma är Linnés fröknar och mormors brosch.
- Strutbräken - Matteuccia struthiopteris
- Julros - Helleborus niger
- Rosa gallica 'Officinalis'
- Rosa 'Old Blush' - gammal kinaros att odla i kruka. Linné fick den 1752.
- Kungsängslilja - Fritillaria meleagris
- Sammetsblomster - Tagetes patula
- Temynta - Monarda didyma
- Strandveronika - Veronica longifolia
- Kaprifol - Lonicera caprifolium
- Vildkaprifol - Lonicera periclymenum
- Storrams - Polygonatum multiflorum
- Isop- Hyssopus officinalis
- Krollilja - Lilium martagon
- Akleja - Aquilegia vulgaris
- Blåeld - Echium vulgare
- Luktviol - Viola odorata
- Ramslök - Allium ursinum
- Vildtulpan - Tulipa sylvestris
- Aklejruta - Thalictrum aquilegifolium
- Blågull - Polemonium caeruleum
- Citronmeliss - Melissa officinalis
- Smultron - Fragaria vesca
- Stor blåklocka - Campanula persicifolia
- Hässleklocka - Campanula latifolia
- Humleblomster - Geum rivale
- Humlesuga, läkebetonika - Stachys officinalis
- Parkolvon - Viburnum lantana
- Humle - Humulus lupulus
- Bergpion - Paeonia officinalis

Många hör till de vildblommor som redan var etablerade på ängsmark och berg hos, närjag köpte tomten. T ex humleblomster, hässleklocka, stor blåklocka, ramslök och smultron förstås. Och olvon.
Vilken härlig massa olika ljuvliga växter! Jag läste en kurs hos trädgårdsakademin på distans som heter Trädgårdsmästarens latin. En mycket intressant kurs som behandlade Linné i ett kapitel.Rekommenderas!

Jag har tittat på deras kursutbud. Tycker du att de är värda pengarna?
Ja, jag tyckte att den jag läste var helt okej. De andra vet jag inte, de har ju någon som är gratis också. Men jag ser det mest som ett tidsfördriv.Kanske man kan lära sig något nytt kuriosa.

Den som gratis har jag klickat mig igenom för att se om det var något jag kunde dela med mig av här. Men det var mest självklarheter.
Det är iofs roligt med detta stora utbud av kurser just nu som man kan roa sig med under 'stilleståndperioden'.
Ja, för oss trädgårdsentusiaster kan ju vintern vara lite lång ibland, och då är det skönt att kunna koppla av med en härlig trädgårdsbok eller kurs.Oftast tycker jag att kurserna är lite för enkla, det skulle finnas någon fortsättningskurs eller lite mer avanserade kurser för de som vill.

Synd att den nya 'Trädgårdsutbildningen med riktning mot hälsa och design' vid Högskolan i Gävle inte existerar som distansutbildning. Kul att läsa om hur de lagt upp den. Inser att formuleringarna har ältats om och om igen för att kursen ska platsa inom det akademiska ramverket.
Fördelen med de akademiska utbildningarna är ju att de är 'gratis'. Har själv läst utvärderingsteori på distans och det fungerade utmärkt. Men nu har jag lust på något som inte är jobbrelaterat utan bara är till glädje för mig själv.
Jag tycker, även om det finns betydligt fler distansutbildningar och kurser nu, att det finns alldeles för få "riktiga" utbildningar för de som inte kan flytta pga hus och barn och jobb för att vidarutbilda sig och inte bor i närheten av tex Alnarp där det finns många fina kurser.

Har du något tips till Emelie?