Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1275 ggr
zzaga
0

Vilket träd?

I Malmö såg jag några skumma träd som jag sedan aldrig sett efter det. De är ganska stora 15-20 m höga. Bladen är flikiga ungefär som en ask de har blå hängen ungefär som blåregn. Någon som vet vad det är för träd och hur härdigt det eventuellt är?

Kan det ev vara någon form av akasia? Låter lite skummt att de skulle växa såhär långt norr ut, eller?

Christina
0

Jakaranda? Men de klarar sig väl inte heller i Sverige? Valnöt? Vad intressant det låter.

Kan det möjligen vara Kejsarträdet? Blommar med blåvioletta blommor innan bladen helt har utvecklats på grenarna. Men jag tror inte den har flikiga blad.

zzaga
0

Jag snokade i mina böcker här och tror att jag eventuellt kan ha hittat vad det var.

En Robinia, Robinia pseudoacacia. Men vad jag mins så va de större än vad som står här i boken (10m) och blå. På bilden är blommorna vita. Jag kan ifs minnas fel, det var många år sedan.

Christina
0

Arboretum i Malmö -  klickade runt lite men förblev osäker. Hittar du något som kan stämma?

zzaga
0

Nej det gjorde jag inte. Men jag hittade ett annat träd som jag nu bara måste ha:D Katsura. Vem kan motstå ett träd som luktar kaka?

Christina
0

Zzaga - har du sett den här tråden? Jag kan inte komma på vilket träd hon sett. Du är duktig på träd - kanske du har en aning?