Tvestjärtar
Är det någon som vet hur man får bort tvestjärtar. Dom invaderar våra källarfönster. Fönstren ligger åt söder och det ena har en rabatt framför, men de andra har bara gräsmatta och det är ingen skillnad.

Och här finns i en tidigare tråd ett förslag och lite kommentarer kring tvestjärtarnas vara och icke-vara.
Jag har igår sett vita tvestjärtar för första gången???? Är dom några speciella varianter eller unga? För de är lika stora som de mörka.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Tack för tipsen Christina. Vademecum lät ju ofarligt och intressant. Jag ska testa. Just nu verkar det ganska lugnt efter gårdagens storavrättning med hjälp av grovdammsugare och uppeldning av dammsugarpåsen….. men hu vilken känsla när man öppnar fönstren och dom väller in i hundratals
En undring om tvestjärtarna. Dom små svarta prickarna, är det avföring eller ägg?
#5, tack för det! Jag har för mig samma sak för jag har i bakhuvudet att jag sett det på TV.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
När jag för många år sen hade både hus och trädgård, så hade jag en kväll glömt mina gummihandskar ute på trappan. Gissa om den var full med tvestjärtar nästa dag. Inget som man vill stoppa händerna i. Tyvärr så minns jag inte vad jag gjorde med hansken., annars är det ju ett bra sätt att fånga dom.
Usch då……….jag gillar dom inte. Däremot, nån funktion måste dom väl ha, eftersom dom finns? Nån som vet?

Precis som nyckelpigor äter tvestjärtarna bladlöss. De är bara inte lika dekorativa att titta på, annars är de ju bra!
Strö på kanel.. tips jag fick på jobbet. Har ej prova. Soliga hälsn Sirpa

Låt dom vara. De är ju nyttodjur ej skadedjur eller? De har en koloni i vår brevlåda. Varje morgon följer några med mig in i tidningen. Snart är det höst och då försvinner dom.

Jag tycker verkligen inte om småkryp såsom tvestjärtar och gråsuggor.
jag ryser varje gång jag lyfter på en kruka då det "kryllar" av dem..
MEN eftersom jag har hört att de gör nytta i trädgården så gör ajg inget åt dem. Alltså jag låter dem vara och tittar åt ett annat håll. De är ju så snabba så man slipper ju se "eländena" om man tittar bort. Dessutom använder ajg oftast handska så..det känns bättre då..
Men inte är de vackra att se på..men det är nog en fördel att låta dem "hållas"…
För i år är det ett riktigt tvestjärtsår.