Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

Minigurka

2015-05-19 21:07 #0 av: beem

Jag var på Granngården idag och de hade plantor av Minigurka. Är det någon som testat den ? 

Måste den stå i växthus ? 

Hur växer den -  höjd ? ska man binda upp den text mot en vägg /spalje ?

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2015-05-28 08:44 #1 av: Omorika

Den flesta gurkorna vill ha varmt och fuktigt och tål inte vind speciellt bra så växthus är nog att föredra.

Vet inte vad du har för sorts gurka men mina djungelgurkor klättrar själv uppåt men annars brukar gurka växa som pumpa som en slingerväxt på marken om man inte binder upp dem.

Anmäl
2015-05-28 09:53 #2 av: beem

# Ok då vet jag lite mer. Tack för ditt svar.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2015-06-14 21:14 #3 av: Regale

Djungelgurka verkar rätt tåliga. Har funkat på zon 1-balkong.

Anmäl
2015-06-14 21:31 #4 av: Åsa S

Minigurka är exakt likadan som alla andra växthusgurkor och de blir lika stora till växten det är bara frukten som blir mindre.

(djungelgurka är ingen gurka det är bara det svenska namnet som förvillar de går inte att jämföra med vanlig gurka)

Gurkor vill ha det varmt helst inte under +15C, får ej planteras djupare än de står i krukan, rothalsen ruttnar lätt. Odlar man i kruka så bör den vara på runt 15-20 liter. Går bra odla i västhus, uterum, på balkong, i skyddat läge utomhus. Kan slingra på marken eller bindas upp, man kan välja själv.

Anmäl
2015-06-15 08:08 #5 av: Omorika

Tack Åsa S för bra förklarat!

Förlåt för off topic!

#4     Angående djungelgurka jag har mer och mer känt att den inte växer som vanlig gurka och om det inte är en gurka förklarar det ju saken. 

Vet du vilken växtfamilj den hör till?

Anmäl
2015-06-15 09:20 #6 av: Regale

Djungelgurka. Guadaloupegurka.

Melothria scabra.

Anmäl
2015-06-15 12:37 #7 av: liindisen

Ifjol hade jag en gurkplanta inomhus i fönstret där jag har mest sol. Växthusgurka stod det att det var men då jag nte har växthus ställde jag den bara i fönsterbrädan. Den växte och blev jättelång, slingrade sig runt gardinstången och stora gurkor hängde nerSkrattar

Anmäl
2016-06-07 13:17 #8 av: Rhonda

Djungelgurka och gurka hör till samma familj:  Cucurbitaceae (gurkväxter) men inte samma släkte. 

Djungelgurka - Melothria

Gurka - Cucumis

Har nu en stor planta av djungelgurka - det ska bli kul när den får de små gurkorna!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.