Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 635 ggr
Caeli
8/15/20, 10:00 PM

Zinnia - lättodlad...

Har de senaste åren sått zinnia med väldigt dåligt resultat. Blir taniga plantor som inte vill blomma. Vet inte vad jag gör fel, alla säger den är så lättodlad…

Annons:
ler
8/15/20, 10:09 PM
#1

Blir kanske bäst om man förkultiverar och ger rikligt med gödning, jag har läst att man får bäst resultat om man klipper första blomknopparna ett par blad under så att plantan förgrenar sig.

Caeli
8/15/20, 10:25 PM
#2

Sår alltid inomhus och fram till första omplanteringen ser det ok ut. Men det är kanske för lite gödning som är problemet.

ler
8/15/20, 10:44 PM
#3

Ja det skall mycket gödning till. Och dom skall ha full sol. Och så skall man klippa vissnande blommor så att plantan sätter nya, dom blomstrar ända till första frosten kommer.

Caeli
8/16/20, 7:02 PM
#4

Köpte även plantor av zinnia och planterade på kyrkogården. Greniga och fina. Och de har blommat bra i sommar till skillnad från mina hemmasådda som bara är pinnar med några blad… Men ett annat år ska jag försöka med mer gödning! Tack för tipset!

Sindri
8/19/20, 8:54 PM
#5

Jag sådde zinnia för första gången i år och det är verklgien en bedrövlig historia. Hela rabatten är omgrävd och gödslad i våras. Bara i ena änden har det överhuvudtaget kommit upp något. Alla blad ätna på. Nu kommer enstaka, taniga små blommor. Jag är så besviken. Men nästa sommar blirdet förkultivering.

ler
8/19/20, 9:01 PM
#6

Ja jag tror det är bäst med förkultivering. Det är ju en växt som vill ha en del värme.

Annons:
Caeli
8/19/20, 9:40 PM
#7

Mina har inte börjat blomma alls. Tror inte att det blir något…

Caeli
10/11/20, 7:29 PM
#8

En tanig zinnia har nu kommit med en blomma. En enda… ☹️

Caeli
9/14/21, 10:09 PM
#9

Kryss i taket!! I år blommar mina zinnior!

Hade vita zinnior på kyrkogården ifjol (#4) som jag tog frön ifrån. Och tänka sig, de blommar nu och har blivit buskiga och fina. 🤗

Så nu är det bara att hoppas att frosten dröjer…

Pyttelite
9/14/21, 10:54 PM
#10

Roligt att hör - kan ju bero på den ovanligt varma sommaren oxå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: