Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 402 ggr
[rolnor]
7/11/20, 10:26 PM

Pollinering

Det är ju bedrövligt odla tomater nu, finns ju nästan inga insekter?? Hur gör proffsen, dom kan väl inte pollinera alla plantor själva? Sen behövs mer sol också men det är ju en annan femma…

Annons:
Sindri
7/11/20, 11:28 PM
#1

Tomater behöver inte pollinatörer. Det brukar räcka med att vinden sakta ruskar om plantan. Om det är för vindstilla kan du själv ruska lite på blomklasen. Det finns de som använder en eltandborste och håller den på baksidan av blomman, men det är väl lite att gå till överdrift.

[rolnor]
7/12/20, 9:57 AM
#2

OK, intressant. Då kan man undra varför det blir så liten skörd i år? Min pappa har samma problem just i år. Har tidigare år sett mycket insekter som pollinerar.

ler
7/12/20, 11:09 AM
#3

Tomat, då räckt det att ruska lite i plantan, är kanske mest effektivt om den står i växthus där det inte är lika många insekter.

Åsa S
7/19/20, 8:13 PM
#4

Bara att ruska till plantan så blir den pollinerad. En av orsakerna till den dåliga fruktsättningen kan vara värmeböljan vi hade för ett par veckor sedan många tror ju att ju varmare desto bättre är det för tomaten men det stämmer inte de vill inte ha så mycket över +30 för då dör pollenet och dött pollen ger inga frukter

[rolnor]
7/21/20, 5:17 PM
#5

Tack för svar, det ser bättre ut nu, har 28 tomater i en planta. Jag hade lite för bråttom bedömma det hela. Nu krävs det bara sol så kan jag göra tomatsallad med lök, bara lite salt till, ingen vinäger ska det vara. Eller fetaost-tomatsallad, oslagbart!

ler
7/21/20, 7:12 PM
#6

Nu Blev jag hungrig igen, ja det kan nästan inte bli bättre än så.

Annons:
Upp till toppen
Annons: