Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 347 ggr
NatasjaHemby
7/7/20, 11:13 PM

Tips på perenner

Söker tips på lättskötta och tacksamma perenner i klassisk stil. Den tänkta färgskalan är blått-lila-rosa-vitt. Vi har precis flyttat in i ett hus med eftersatt trädgård. Det finns, förutom många fruktträd, endast resterna av en enda rabatt i trädgården. Rabatten gränsar till uteplatsen och vi kommer således att ha den i blickfånget mest hela tiden.

Just nu innehåller rabatten en stor mängd otroligt vackra pioner av olika sorter plus en massa strandiris. Vackra blommor och doften är ljuvlig. Men! Både pioner och strandiris blommar ju i maj-juni och därefter är det slut på det roliga. Jag har redan grävt bort en stor vresros och tänker fortsätta gräva ur rabatten så gott det går utan att störa pionerna. Därefter vill jag fylla ut med perenner som antingen blommar hela säsongen eller juli-september. 

Vresrosen gav lite höjd till rabatten och nu när den är borta känner jag att det hade varit trevligt med något som sticker upp lite. Blå bolltistel uppfyller alla mina kriterier, så några sådana får det nog bli. Men vad ska jag matcha dem med? Violruta? Brudslöja? Trädgårdsnattviol? Jag tar tacksamt emot tips och förslag 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
Caeli
7/8/20, 10:15 PM
#1

Jag har också en rabatt i den färgskalan. Vi har bott här i cirka 5 år så jag ska inte ta åt mig äran av sammansättningen! Men ungefär så här avlöser växterna varandra. Snödroppar, pingstliljor, allium och tibast. Akelejor och trädgårdsnattviol + lila syrén (som egentligen står bakom rabatten). Rosa pioner och fingerborgsblommor. Borstnejlikor, stora fyllda helvita prästkragar och vita gammeldags Rosor (också lite vid sidan om). Höga höstaster. Sedan fyller jag i med höga, lila dahlior som blommar tills frosten kommer. Lägre utfyllnad består av nävor i rosa och blått. En annan tacksam växt är höstflox som finns i många varianter i de färgskalorna. Trädgårdsriddarsporre har jag planer på att prova. Fröer finns att köpa så får man många plantor på en gång… Även rosa eller vit rudbeckia kanske är ett alternativ?

Sindri
7/8/20, 11:43 PM
#2

Glöm inte bort örter. De passar bra i rabatter.
Till exempel:
Timjan blommar med ljusrosa blommor, hinner blomma minst två gånger per sommar om man klipper ner den efter blomning, passar bra som marktäckare. Klipp en gång före blomning (eller om du hinner mellan två blomningar) och torka och spara till vintern. Klipp inte ner på hösten, men gärna tidigt på våren så den ej blir risig. 

Salvia (kryddvarianten) blir lite högre efter ett par år och blommar med ljuvliga blå blommor. Kan också hinna blomma två gånger om man klipper ner den efter blomning. Blad kan torkas och användas under vintern. Bladen är sammetsaktiga, grågröna och mycket vackra de med.

NatasjaHemby
7/9/20, 12:04 PM
#3

Efter lite mer efterforskning insåg jag att både trädgårdsnattviol och violruta blommar alldeles för tidigt. De får nog hitta en annan plats i trädgården, för båda står på önskelistan.

#1 Tack för många bra tips! Super att du skrev hela följden från vår till höst. Jag vet tyvärr inte hur vår trädgård ser ut under de första vårmånaderna, men jag hittade många lökar när jag grävde upp vresrosen. Tulpaner finns där i alla fall, troligtvis i mörkrosa. Kanske ska komplettera med kirgislök.

Höstaster var ett bra tips och jag har faktiskt redan frön till en snygg sort som jag odlat tidigare! Höstflox tror jag att det, tillsammans med brudslöja, får bli som matchning till bolltistlarna. Igår fick jag syn på en otroligt vacker riddarsporre som heter 'Black Knight'. Vet dock inte om jag vågar ha några giftiga växter i trädgården.

#2 Det jobbiga med örter är att många av dem fröar av sig så mycket. Jag älskar t.ex. vinterkyndel både som krydda och som blomma men den sprider sig något galet. Har därför planerat för en örtagård i en stor balja eller liknande. Salvia skulle dock eventuellt kunna vara något. Jag uppskattar inte av smaken så för mig är den en rent dekorativ växt och jag tror inte den frösår sig lika mycket som vissa andra örter? Min mamma hade en enorm salvia som med åren (20+) blev som ett litet träd, dryga metern högt. Så vacker!

SE*Simbelmynes

Åsa S
7/9/20, 1:28 PM
#4

riddarsporre, temynta, lavendel, sköldpaddsört  har jag i min rabatt som är i den färgskalan

Upp till toppen
Annons: