Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 625 ggr
Sindri
7/4/20, 12:07 AM

Vad är det som kommer upp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi flyttade lite syrenskott i höstas och på ett ställe har det kommit upp något jag inte alls känner igen. Vet inte riktigt var just den här syrenen kommer ifrån, men något liknande växer inte någon annanstans på tomten. Ser ut att vara någon typ av lök- eller knölväxt, men lökar brukar komma upp mycket tidigare.

Annons:
Maria
7/4/20, 7:15 AM
#1

Ser nästan ut som Liljekonvaljer men det är väl i senaste laget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
7/4/20, 9:14 AM
#2

Någon sorts hosta? Fast det är väl också lite sent på året?

Sindri
7/4/20, 10:07 AM
#3

Liljeonvaljer var min första tanke, men ser nu att bladen kommer att bli större och ljusare. Och mina liljekonvaljer blommade ut för en månad sedan.

Hostan har bredare blad och ett annat växtsätt. Spännande att se vad det blir, hoppas inte något otäckt ogräs!

Åsa S
7/4/20, 10:12 PM
#4

Det finns hundratals olika sorter hosta med olika former och färger på bladen jag har några som inte har behagat titta upp förren nu. Hosta är mycket senare än liljekonvalj så jag säger hosta till bilden

Sindri
7/4/20, 10:50 PM
#5

Det konstiga är att jag aldrig sett såna blad i trädgården förut. Vi har tagit syrenskott från två olika platser, så den måste komma från någon av dem. Men inte på någon av de platserna finns det fler såna blad. Verkligen ett mysterium, skall bli spännande att se vad det blir.  Huvudsaken är ju att det inte är något otäckt ogräs som jag borde gräva upp asap.

Caeli
9/9/20, 8:02 PM
#6

Vad blev det av bladen?

Annons:
Sindri
9/9/20, 8:12 PM
#7

De har bara fortsatt att växa, inga blommor eller nåt. Jag kommer att gräva upp allt, frigöra syrenen och gräva ner, och slänga bladen eftersom det inte verkar vara något som tillför trädgården något.

Caeli
9/9/20, 8:18 PM
#8

Det var en konstig växt… 🙂

Åsa S
9/11/20, 7:42 AM
#9

Hostor odlas ju främst för bladen + man kan ju äta de späda skotten som sparris på våren

Sindri
9/11/20, 8:43 AM
#10

Då kanske jag skall hitta en annan plats för den. Om det nu är en hosta?

Maria
9/11/20, 8:59 AM
#11

Hosta brukar trivas i skuggan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
9/13/20, 11:42 AM
#12

Har du någon bild på hur de ser ut nu?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
9/13/20, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ser precis likadan ut, bara lite större, och syrenen har också växt lite.

Annons:
Codonopsis
10/1/20, 12:25 PM
#14

Jag vet inte vad det är men garanterat ingen Hosta.

Sindri
10/1/20, 1:41 PM
#15

Nej, jag tycker hostor verkar ha lite bredare blad.
Vi har planterat om bladen nu, och hoppas innerligen att det inte är något ogräs vi borde göra oss av med. Vi får helt enkelt se vad nästa växtsäsong visar.

NatasjaHemby
10/8/20, 12:23 PM
#16

Intressant.

Vi har en snarlik växt på vår kolonilott. Tror den kommer upp på samma sätt på våren och ser väldigt lik ut när den är "fullvuxen". Ganska höga, klargröna blad, men aldrig några blommor. Påminner om någon slags lökväxt. Har dock aldrig lyckats utröna vad det faktiskt är.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: