Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 690 ggr
Sindri
4/9/20, 9:46 AM

Flytta på ramslöken?

Hoppas det finns några ramslöksodlare här.

Jag köpte dyra ramslökar för några år sedan och planterade på vad jag trodde bra ställen. Två växtplatser är i en gräsmattesluttning med en häck som skuggar från södersolen. En plats är i en "halväng" med lite höga växter runtomkring.

Inga verkar trivas särskilt bra, de har då inte förökat sig. Kanhända jorden är för hård där. Jag har funderingar att flytta dem till under mina äppelträd, där är jorden mer lucker, jag har massor med lökväxter där som trivs bra. Kan det vara något? Skall jag i så fall flytta dem i höst eller när de vissnat ned? Skall jag förbereda jorden på något sätt?

Annons:
ler
4/14/20, 12:15 AM
#1

Jag skulle nog prova med en under äppelträdet som borde vara ett riktigt ställe. Men du kan ju också vänta och plantera om dom sent på hösten.

Sindri
4/14/20, 9:12 AM
#2

Ja, jag tror jag testar i höst.

ler
4/16/20, 9:26 PM
#3

Ja ramslöken växer ju i lövskog och det viktigaste med jorden är nog att den inte torkar ut, det trivs dom inte med. Man kan ju kanske tillsätta lite fet lera till jorden som håller på vattnet. Hoppas det lyckas för dig, det smakar ju gott och är rik på c-vitaminer.

Sindri
4/16/20, 10:22 PM
#4

Hur får man fet jord? Jag tycker vi har väldigt lerig jord, men torr. Jag vill åt just den där feta myllan. Vi gör mycket trädgårdskompost och hushållskompost och jag köper säckar med kogödsel, men det verkar inte spela någon roll.

ler
4/16/20, 10:48 PM
#5

Leran skall vara fet, eller plastisk om man så vill kalla det. Jag tänker att du gör riktigt i det med kompost. Men innan man får nog av komposten så går det nog många år. Och så kan ju ramslöken och andra växter vara med till att hålla på fukten.

Upp till toppen
Annons: