Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 517 ggr
S.L
4/6/20, 9:42 PM

Hyra torp

Hej. Vi har kikat på ett torp som stått tomt troligen i flera år. Det är en del att rensa upp och vi har inga redskap men sånt går ju lösa kika på loppisar och köpa från butiker. Då vi har hund vill jag först fråga detta med fästingar min pappa (som gick bort när jag var ung) sa att det är bra att kalka vår och höst för slippa fästingar samt något om ph värdet bättre gräsmatta. Är det någon som vet om det stämmer? Är det vanligt trädgårdskalk kmr inte strö ut nu då det är rätt högt gamalt gräs. Jag vill verkligen ha ett sommarstuga och detta såg trevlig ut det lilla vi kunde kika in 😉 Om vi bestämmer oss för hyra torpet så kmr jag fota och säkert be om lite hjälp. Är inte så van på böka i jord men visst är jag uppväxt med eget land och sånt som barn. 😁 Kommer säkert fråga om det är ogräs eller en bättre växt 😉

Annons:
Åsa S
4/6/20, 9:54 PM
#1

Kalka har inte så stor effekt det är mest trädgårdshandeln som tjänar pengar, det är främst ifall man försurar gräsmattan med en massa konstgödning som man kan behöva kalka och mot fästingar har det ingen effekt. Finns det fästingar är det fästingvaccinet mot TBE som man bör satsa främst på.

Honestyisdead
4/6/20, 9:56 PM
#2

Fästingar blir man inte av med. Vaccinera och ge hunden fästingskydd.

S.L
4/6/20, 10:04 PM
#3

1 jaså jag trodde paooa kalka för sur ph värde så inte mossa skulle trivas. Konstgössel var inget vi bruka då vi hade fin brunnen koskit 😉 Men bra då är det kalk att satsa på. Hundarna får medel mot fästingar nu vart ena hunden rätt dålig sist ville helst undvika ge henne det i år. 😞

Sindri
4/6/20, 11:05 PM
#4

Den där gräsmattan kanske inte alls behöver kalkas. Vänta och se i sommar hur den ser ut om ni klipper den.

Det finns ju olika sorters fästingmedel för hundar. Det senaste jag hörde talas om var kokosfett (med doft). Det är flera som säger att det funkar. Varken fästingar eller myggor gillar ju starka dofter. Jag har gjort egen fästingsalva med olika starkdoftande oljor som pepparmynta, eucalyptus, kamfer, citron mm. Helt ofarliga saker.

Åsa S
4/7/20, 6:36 AM
#5

Finns mossarter som gillar kalk med, Man behöver sällan kalka gräsmattan, få bor i områden med jordar med så lågt pH att man måste kalka här i Sverige ofta är det ju tvärtom att vi ju har högt pH och vill odla växer som gillar lågt pH

Upp till toppen
Annons: