Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 363 ggr
Randomel93
4/3/20, 7:20 PM

Nybörjare!

Jag fick 4 olika jättefina krydd/örtväxter av min mamma, det var Basilika, Citronmeliss, Timjan och Rosmarin. Dem dog på bara två-tre dagar! Dom var kvar i sin platskruka som var i en annan kruka, ska dem planteras in i krukan hellre? Jag gav dem lite vatten för dom kändes torra men klarar dom sig bättre med pyttelite och hellre torr jord? Jag gjorde ett nytt försök med en ny basilika, den dog också jättefort och den fick verkligen pyttelite vatten för den började se trött ut efter någon dag.. övervattnar jag ändå eller vattnar jag inte i tid? Hur vet jag hur lite/mycket vatten dom ska ha och när dom ska vattnas? Jag vill så gärna kunna använda färskt i matlagningen, och det ser så trevligt ut i fönstret (om dom lever), jag vore supertacksam för svar!

Annons:
Åsa S
4/3/20, 9:28 PM
#1

Om det är såna där kryddväxter som man köper i matbutiker är de väldigt hårt drivna tanken är inte att de ska leva så länge utan man ska skörda och sedan slänga. Hittar man plantor som sitter i större krukor brukar man ha en större chans lyckas ha dem längre och då ska man gärna plantera om dem i större krukor och ställa ljust i ett fönster gärna med ett lysrör över de första veckorna nån dm ifrån plantorna de är vana vid att få mycket ljus om dagarna från växthusen de stått i

Sindri
4/3/20, 10:43 PM
#2

Som Åsa skriver så är de kryddorna i små plastkrukor väldigt hårt drivna och lever inte länge så.
Basilika dricker rätt mycket vatten, men det är svårt att hålla fukten lagom i de små krukorna, så plantera helst om i lerkruka. Men överdriv inte vattningen, känn istället på jorden lite då och då. Den bästa och härdigaste basilikan får man om man tar skott. Klipp av några stjälkar precis ovanför där det nedersta bladparet växer ut. Sedan tar du bort stjälkbiten upp till nästa bladpar, riv bort de bladen och använd, och gärna nästa bladpar också. De kan du använda direkt eller frysa in. (Basilika blir bättre fryst än torkad.) Sätt stjälkarna i vatten, det växer snart ut rötter och när de blivit några centimeter långa så planterar du dem i en kruka. Helst lerkruka.

Citronmeliss och timjan är verkligen tåliga växter så det förstår jag inte, men det kan bero på den hårda drivningen. Sätt dem i lerkruka och försök "öppna upp" rotklumpen lite. Klipp av stjälkarna ovanför ett bladpar, ganska långt ner. Citronmelissen kan du nog göra samma sak med som basilikan. Frys in de blad du inte vill använda på en gång.

Timjan blir bättre torkad, och jag är inte säker på att du kan få dem att rota sig som med de andra, men du kan alltid prova. Plantera i lerkruka.

Rosmarin är ungefär samma sak som timjan. Torka det du inte skall ha på en gång. Plantera i lerkruka.

Alla växterna mår bra av att få bo ute på sommaren. Basilikan tål mycket sol, men vattna, vattna.

Basilika är den enda jag fått att leva länge inomhus. Rosmarin torkar lätt på vintern och får mjöldagg.  Timjan och citronmeliss kan nog också vara svårt. Men kan du hela tiden ta nya sticklingar och rota och på så sätt föröka och förnya plantorna kan det gå bra.

Upp till toppen
Annons: