Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1464 ggr
MickeK
2019-11-27 11:42

Övervintra timjan o rosmarin i kryddplanteringen

Bor i Skåne o ibland har timjanen överlevt, ibland inte. Har nu förstått att det viktigaste är att undvika blöta och kyla och rekommenderas täckning med t.ex. granris halm etc. Men ska verkligen växt med gröna blad täckas från allt ljus? Eller ska det arrangeras så något sticker upp? Eller finns någon bra duk att täcka med som släpper igenom ljus med inte regn? Kan liksom inte visualisera hur jag ska fixa detta och på söndag blir det kallt. Tänkte lösa det innan dess. 

Både mina timjan och en ståtlig rosmaring är gröna och fina. Vågar man klippa av lite för torkning så här inför vintern? Hittade forumet nyss och som trottarbonde sedan 20 år behöver jag fråga mentorer. 

Hoppas detta kan vara ett bra ställe. Tack på förhand!

Annons:
Sindri
2019-11-27 12:19
#1

Jag bor i mellansverige och har timjan ute sedan minst 20 år. Har aldrig varit några problem, och jag har aldrig täckt den. Den förökar sig hela tiden. Jag har den också som marktäckare i en rabatt. Min citrontimjan är lite mer känslig, men den överlever.
Rosmarin är en annan femma. Den har jag övervintrat ett år i kruka på en skyddad balkong i en kartong fylld med isolermaterial. Kylan från sidan är den värsta. Provade gräva ner rosmarin i kryddlandet ett år, men det gick inte.

Maria
2019-11-27 12:43
#2

#1 Jag har ungefär samma erfarenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MickeK
2019-11-27 13:27
#3

Jo det har ni kanske. Men om vi tar det igen… .

..JAG har odlat timjan i bortåt 20 år i mitt kryddland. Vissa år har den övervintrat och andra inte. Jag har fått veta att väta+kyla är största faran. Står den för blött då det är kallt är det kört och det har hänt i mitt fall. Så en timjan under snö i Dalarna kan klara sig medan en i vinterblask i Skåne dör fuktdöden. DÄRFÖR är rekommendationen att i första hand skydda marken mot för mycket blöta. Så jag hade en fråga här och är tacksam om svaren reflekterar över just DEN :)

Sindri
2019-11-27 15:30
#4

Aha! Då förstår jag.
Ja, men en timjan under snö är ju i princip avskärmad från ljus så då måste det funka att ha den så hos dig också? Jag skulle lägga rejält med löv runt "fötterna" på plantan, tänk hur det ser ut i naturen där lövfällande träd får en skyddande matta ovanför rötterna. Så kanske lite glesare med löv/granris över själva plantan så att den inte blir helt mörklagd.

Sedan får du kanske hjälpa till i vår att dra bort lite av löven runt plantan så de inte konserverar eventuell is som bildats där.
Jag har prövat ovanstående på en rosmarinplanta, men de är ju mycket känsligare så det gick inte.

MickeK
2019-11-27 16:42
#5

Du har ju rätt angående täckande snö. Vet inte om timjanen fäller alla blad norröver men här är den fortfarande fin och växande. Som sagt osäker men har umgått med liknande tankar att göra någon form av krage av något - bara för att hindra vatten från att falla runt plantan. Rosmarinen är meterhög så frågan är om den skulle klara period med minusgrader. Här nere händer det ju mer sällan men ibland slår det till… Tack för dina tankar och tips. Från början tänkte jag att det måste finnas någon 'dukprodukt' som stöter bort vatten runt klippt hål och låta det gröna sticka upp. Skulle det sedan komma en fimbulvecka kan man kanske täcka över allt med isolering… …allt kommer väl visa sig vad det lider ;)

Sindri
2019-11-27 17:41
#6

Har du haft rosmarinen ute förr om vintrarna? Eftersom den är så hög.
Om det blir riktigt kallt så kanske en jutesäck eller juteväv vore något. Jag använder det framförallt över en del rosenbuskar på vårvintern så de inte skall bli skadade av stark vårsol, eller få skott som fryser vid senare köldknäpp.

Min timjan fäller inte alla blad, är det inte snö kan jag plocka av den året runt. PÅ våren är det ju en massa bara pinnar som sticker upp bland det gröna så lite blad har ju fallit under vintern.

Annons:
MickeK
2019-11-28 12:36
#7

Har haft rosmarin förr som inte klarat vinter men den jag har nu har stått i två år. Har nog glömt den lite i år för jag tog mina första kvistar förra veckan. Men ståtlig med 4-5 fem skott uppåt en meter. Kan jag toppa den rejält nu tror du för att torka? Tål den det`Samma gäller mina timjan. Finns ju gott om kvistar jag skulle kunna spara torkade.

Ska nu söka lämpligt granris eller halm eller kanske fylla de där nätnylonsäckar jag en gång fått potatis i? Fyller jag med löv eller något annat isolerande kanske det kan funka. Men får väl avvakta regnet som just nu faller. Regnat har det gjort senaste veckorna så stämmer det där med väta och kyla är det verkligen dags att ge jorden en chans att torka upp lite.

Sindri
2019-11-28 15:33
#8

Jag har läst att man inte skall klippa ner kryddor för vintern, så tyvärr är det kanske för sent att skörda nu. Jag skördar mina kryddor från juni - september. Men jag är inte helt hundra % säker. Kanske fråga på odla.nu?

MickeK
2019-11-30 14:15
#9

Har skridit till verket så får vi ser hur det blev på vårkanten. Tog ett par nylonvävda säckar från potatis o lökinköp och fyllde dem med löv från äppelträden. Placerade dem funt plantorna så en liten del sticker upp. Detta borde skydda för allt för ymnig blöta kring plantorna i alla fall. Och de var så buskiga att jag dristade mig till att skörda av en del. Så då är det bara att hålla tummarna…

Sindri
2019-11-30 14:56
#10

Då gör vi det! ✊

Upp till toppen
Annons: