Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Plommon eller krikon ?

2019-09-05 13:32 #0 av: beem

För många år sedan fick vi ett Plommonträd - Opal av vänner. Det var köpt på en välrennomerad Handelsträdgård och såldes som Opal Plommon.   Nu många år senare säger en bekant att det är Krikon vi har och inte Plommon.

Jag har sökt på nätet för att hitta något om kännetecken eller  skillnader men hittar inget bra. 

Är det någon som kan mer och kan förklara vore jag tacksam.

Anmäl
2019-09-05 14:57 #1 av: Pyttelite

Inget svar på frågan men faktablad från SLU;

https://pub.epsilon.slu.se/11837/7/nybom_et_al_150202.pdf

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-09-05 15:26 #2 av: Caeli

Nu har jag inte så bra koll på just Opal men krikonträd har vi 5 - 6 stycken. Det är små blå plommon, i storlek ungefär som stora vindruvor. De växer nästan vilt och kommer med nya plantor hela tiden. Smaken kan skilja mellan olika träd på samma plats, en del söta en del mer beska.

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-09-05 15:33 #3 av: Sindri

Det finns så många förståsigpåare som vet allt. Klart ni skall lita på vad en handelsträdgård säger.
Jag har för mig att krikon inte blir riktigt stora träd utan mer buskaktiga.

Anmäl
2019-09-05 19:34 #4 av: Caeli

#3 Höjdmässigt är de som vilket plommonträd som helst men de kan däremot bli lite risiga som gamla. Sedan kan flera stammar växa upp tillsammans och låter man det vara så - då ser de kanske lite "buskaktiga" ut...

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-09-05 20:06 #5 av: beem

Jag tror det är Plommon.  Som Sindri säger så finns det förståsigpåare som vet.  Jag litar på trädgårdsmästaren som sålde.  Jag fortsätter att tro att vi äter Plommon Glad

Tack för era svar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.