Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1095 ggr
beem
2019-09-05 13:32

Plommon eller krikon ?

För många år sedan fick vi ett Plommonträd - Opal av vänner. Det var köpt på en välrennomerad Handelsträdgård och såldes som Opal Plommon.   Nu många år senare säger en bekant att det är Krikon vi har och inte Plommon.

Jag har sökt på nätet för att hitta något om kännetecken eller  skillnader men hittar inget bra. 

Är det någon som kan mer och kan förklara vore jag tacksam.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2019-09-05 14:57
#1

Inget svar på frågan men faktablad från SLU; https://pub.epsilon.slu.se/11837/7/nybom_et_al_150202.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-09-05 15:26
#2

Nu har jag inte så bra koll på just Opal men krikonträd har vi 5 - 6 stycken. Det är små blå plommon, i storlek ungefär som stora vindruvor. De växer nästan vilt och kommer med nya plantor hela tiden. Smaken kan skilja mellan olika träd på samma plats, en del söta en del mer beska.

Sindri
2019-09-05 15:33
#3

Det finns så många förståsigpåare som vet allt. Klart ni skall lita på vad en handelsträdgård säger.
Jag har för mig att krikon inte blir riktigt stora träd utan mer buskaktiga.

Caeli
2019-09-05 19:34
#4

#3 Höjdmässigt är de som vilket plommonträd som helst men de kan däremot bli lite risiga som gamla. Sedan kan flera stammar växa upp tillsammans och låter man det vara så - då ser de kanske lite "buskaktiga" ut…

beem
2019-09-05 20:06
#5

Jag tror det är Plommon.  Som Sindri säger så finns det förståsigpåare som vet.  Jag litar på trädgårdsmästaren som sålde.  Jag fortsätter att tro att vi äter Plommon 🙂

Tack för era svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: