Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Sena att mogna, chili

2019-09-04 10:04 #0 av: S.L

Hej. Jag fick 3 olika chiliplantor då ena var rätt ful så trodde jag inte att den skulle klara sig men den kom fint.
Nu börjar det bli kallare ute och undrar hur gör man med omogna chilifrukter? Ena är det rätt stora på som paprikor andra små men olika ☺ Har ingen trädgård.

Anmäl
2019-09-04 10:05 #1 av: S.L

Liten

Anmäl
2019-09-04 10:06 #2 av: S.L

Och 3e plantan

Anmäl
2019-09-04 11:09 #3 av: beem

Jag har min chiliplanta inne i österfönster. Det fungerar bra.

Anmäl
2019-09-04 20:19 #4 av: S.L

3 Tar jag in så måste jag plantera om dom för nu är alla tre i samma balja 😜 öster fönster är det den soligaste för då blir det i sovrummet som passar bäst. Får fundera lite vill inte få in mer tvestjärtar och märkt att dom trivs visst fint bland "balkongväxterna" 😒

Anmäl
2019-09-05 08:46 #5 av: beem

#4  Om du har ett söderfönster så är nog det ännu bättre - mer sol.

Anmäl
2019-09-08 13:14 #6 av: Tant Grön

Jag skulle ha tagit in dom. Chili är ju flerårig och om du lyckas övervintra, så har du tidig chili nästa år.

Anmäl
2019-09-09 09:46 #7 av: S.L

5 och 6 Blir ta fram ett blombord och in med dom. Visste inte om att dom kan vara flerårig. Får läsa på mer om det för ge dom en chans :) Tur man är ledig så man kan städa o böka lite har överfullt med blommor inne men får möblera om dom lite har fått 6 orkideer funderar på plantera om dom 2 å 2 i varje kruka. Vi har fönster katter så här får man tejpa krukorna annars vippar ena kissen ner dom. Så det är lite bökigt med hitra kruka med platt botten samt flytta runt dom.

Anmäl
2019-09-22 09:59 #8 av: Torparmor

Om du är rädd att få in tvestjärtar så var noggrann när du planterar om chiliplantorna och strö gärna lite vitlökspulver ovanpå jorden.

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.