Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 601 ggr
Rwawr
2019-09-03 14:02

Område för plantering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. När vi flyttade in i huset var jag rastlös och höggravid och jag fick för mig att det skulle ordnas en mur med rabatt för plantering av diverse växtligheter. Jag började gräva på platsen som den förra människan verkar haft som soptunna, hittade alla möjliga plastgrejer, påsar, allt möjligt som inte ska vara i naturen. Tror jag fått bort allt och även tagit stopp vid olika feta rötter och sprängsten som jag inte fick bort.. över sommaren har jag fått prioritera andra saker och det började växa både det ena och det andra… nu vet jag inte vad jag ska göra. Måste allt grävas upp eller borde jag lägga på nåt som dödar ogräs och mini träd? Och fylla med köpejord? Jag antar ju att det kommer fortsätta växa underfrån hela tiden. Ge mig tips.

Annons:
Sjuttan
2019-09-24 17:53
#1

Har du rensat bort allt plast och allt "osmältbart" til 30-40 cm så skulle du sedan kunna täcka med svart plast. Men små träd dör inte, de får grävas upp. Det övriga behöver vara täckt länge för att försvinna, vet inte hur länge men tror inte att ett år räcker. Hur djupt du bör rensa beror på vilka växter du tänker plantera. Rosor t ex behöver ju stor plats för sina rötter. Om jag vore du, skulle jag nog ta det "för hand" nu i höst. Bestämma att ta en liten del varje dag. Och verkligen se till att det blir varje dag. Det blir en mkt vacker plats för plantering med de stenarna omkring. Berätta gärna hur det gick.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: