Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1872 ggr
Tant Grön
2019-08-29 13:49

Udda och ovanliga bär

Någon som odlar några ovanliga bär? Vad tycker ni i så fall om dom? Har tänkt att köpa saskatoon, men så fick jag smaka och den gillade jag inte alls. En fadd söt smak, tycker jag. Kanske kan den passa att blanda med annat till sylt och saft.

Annons:
Åsa S
2019-08-29 15:51
#1

Spärrkrusbär (Worchesterbär) äter några ibland när jag går förbi men jag är dålig på att göra nått av dem  är så stickiga. Odlar även amerikanska blåbär äter dem mest bara naturella. Har även rosenkvitten har gjort gele nått år men vi äter så lite sånt att jag inte gör gele varje år. Min man har planterat flera havtornsbuskar får se om vi kommer använda dem eller ifall fåglarna får de bären med

Tant Grön
2019-08-29 20:00
#2

Havtorn har jag försökt odla, men sorken gnager sönder rötterna på vintern. Tyvärr,  för det är ett bär som jag verkligen gillar. Har en så frisk god smak. Jag brukar pressa ut saften och frysa i istärningspåsar. Så är det bara att ta fram och lägga 2-3 st i ett glas vatten. Socker behövs inte, tycker jag. Det som blir kvar när jag pressat, torkar jag och blandar med t.ex. torkat äpple med kanel och torkade svarta vinbär. Det blir ett gott te.
Har haft en buske med svart mullbär som jag gav bort. Tyckte bären var alldeles för söta.

Magi-cat
2019-09-09 11:38
#3

Havtorn är klart intressant, det har jag också tänkt på att odla. 🙂

Någon lättodlad form av blåbär vore också bra.

Något det talas mycket om just nu är aronia. (hälsobär)
Jag har inga själv, men många har aronia som häckväxt utan att veta att bären går att äta.
De är väl inte särskilt goda som de är, men man kan göra juice av dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2019-09-25 01:54
#4

Aroniabär! Lite syrlig smak, men passar perfekt att blanda med andra bär till sylt/saft/gelé. Kan även torkas och ätas på fil eller gröt! Frys dem först före torkning då försvinner mycket av garvsyran. Räknas som ett ”superbär” och har mycket nyttiga egenskaper!

Upp till toppen
Annons: