Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Fruktträd i bröllopsgåva

2019-08-25 15:40 #0 av: PausMaus

Min vän ska gifta sig i juli nästa år och jag funderar på att köpa ett fruktträd i bröllopsgåva till henne men har ytterst dålig koll på sånt här.
Så vad rekommenderar ni? Den behöver som sagt planteras i slutet av juli, i småländska skogen... Helst skippar jag äpple men men...
Känns det som en bra gåva? Vad bör jag tänka på? Och det är inte för mycket "jobb" för brudparet att ge bort va?

Anmäl
2019-08-25 16:10 #1 av: VoxBauers

Plommon? Persika? Körsbär?

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2019-08-25 16:13 #2 av: Maria

Päron kanske?

En väldigt rolig present i alla fallGlad

/Maria

Anmäl
2019-08-25 18:11 #3 av: Maleficum

När vi gick ut gymnasiet gav vi vår lärare ett periskoträd :)

Är det någon speciell frukt din vän gillar?

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2019-08-26 10:44 #4 av: oh-la

Vi gav ett äpple i inflyttningspresent till våra bästa vänner när dom flyttade till hus. Det va verkligen en uppskattad present. Vi valde äpple för att det är användbart. Vi har ett päronträd på tomten, men jag måste nog säga att jag föredrar andra fruktträd. Päronen är kalasgoda, men man kan inte göra så mycket mer än äta som dom är och inkokta päron. Äpple är mer användbart. Skulle äpple vara utesluter skulle jag hellre ha ett plommon, förutsatt att tomten har förutsättningarna att ha ett plommon. Plommon är lite mer kinkiga än äpple och päron. Det finns ju också väldigt fina familjeträd med olika inympade sorter som ger olika frukt. Vi skrev ett personligt kort till trädet också. Det var jätteuppskattat. Vi fick själva två äppelträd som inflyttningspresent förra året och det var helt klart bästa inflyttningspresenten!

Anmäl
2019-08-26 10:48 #5 av: Maria

Här kommer skörden från vårt 3-åriga persikoträd. Så det kanske är ett kul träd?

https://tradgard.ifokus.se/discussions/5d600ebdce12c44ec1001a0b-persikor?discussions-1

/Maria

Anmäl
2019-09-22 10:10 #6 av: Torparmor

Du bör välja ett träd som klarar det klimat som finns vid huset och också tänka på att trädet ska vara självfertilt annars måste de få två träd. Jag skulle föreslå plommon. Läs lite mer på nedanstående länk

https://www.odla.nu/inspiration/plommon-fina-sorter-att-valja-pa

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.