Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1227 ggr
Bästakompis
8/13/19, 8:37 PM

Gräva upp näva/kvickrot

Har skaffat mig trädgård, och där finns en ca 4,5×1 m stor rabatt som är full med enbart trädgårdsnäva blandat med kvickrot. Vill istället ha bärbuskar: röda och svarta vinbär, krusbär. Hur tar jag mig bäst an detta? Har fått tipset att täcka över med svart plast i två år. Vill helst inte vänta så länge. Om jag gräver upp allt och fyller på med trädgårdsjord, har jag tagit mig vatten över huvudet? Tips till nybörjare?

Annons:
Tant Grön
8/13/19, 9:01 PM
#1

Om du täcker nu så snart som möjligt, (jag har gjort så med en gammal presenning som jag vek dubbel) så är visserligen inte allt ogräs borta till våren, men en hel del är dött och det går väldigt lätt att gräva bort det. Jorden blev också väldigt lucker. Annars är det ju så klart bäst att täcka i två år.

Bästakompis
8/13/19, 9:14 PM
#2

Tack för svar! Men bärbuskar ska väl planteras på hösten? Jag kan nog i o för sig tänka mig att ha rabatten övertäckt en hel säsong, till nästa höst. Nävorna verkar sitta som berget. Om jag täcker över, ska jag klippa bort den värsta växtligheten först, eller låta den ligga och komposteras?

Sindri
8/13/19, 10:08 PM
#3

Gräv bort så mycket du kan. Kompostera aldrig ogräs, vi kör bort det till återvinningen.
Om du har möjlighet kan du gräva bort en del av jorden också innan så du  kan fylla på med ny jord.

Torparmor
9/22/19, 10:04 AM
#4

Gräv upp en del nävor och jordslå på en annan plats. Nävor är bra marktäckare och perfekta att ha under bärbuskar speciellt krusbär för att slippa på bladen kalätna av krusbärsmätaren (har ialla fall fungerat för mig)


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Huygens
9/24/19, 10:16 PM
#5

Kvickrot går ganska bra att få bort om man gräver ner 4 dm i marken och sedan sidlängs. Ruska av jorden i varje större spadtag och du får en klase snygga vita långa rötter som kan dumpas på annan plats. Undvika att kapa rötterna på mitten, för det blir kvar rester i marken som kan växa. Du måste helt ner i marken där rötterna slutar.

Så länge det inte finns sega rötter från träd i marken kan man göra det på mindre än två dagar.

Upp till toppen
Annons: