Annons:
Etikettrosor
Läst 912 ggr
GuineaGirl
2019-08-12 22:24

Gula klätterrosor - tips önskas

Skulle vilja ha tips på gula klätterrosor (eller gula buskrosor som kan fungera som klätterrosor). Om ni även har bilder, får ni jättegärna ladda upp dem.

Jag är ute efter en fylld eller halvfylld citrongul ros som helst remonterar och gärna blommar under juli - september. Helst storblommig, men utan dragning åt aprikos. Höjd minst två meter, helst längre. Den får gärna dofta, men inte ha så besvärliga taggar eller lätt få sjukdomar. Den ska stå i zon 2-3, men det är bra om den tål ännu starkare köld för att inte frysa bort under stränga vintrar.

De sorter jag hittills hört talas om, som kanske kunde vara något, är Leverkusen, Lichtkönigin Lucia, Golden Showers, Goldstern, Golden Gate och Golden Climber. Vet inte hur jag ska kunna välja bland dem. Är däremot inte så förtjust i Aicha.

Tacksam för alla tips, jämförelser, omdömen och/eller erfarenheter av olika gula klätterrosor.

Annons:
Mooniq
2019-08-14 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

kan tipsa om odla.nu som säljer Rosor men nu tror jag inte det är säsong, men håll utkik under höst/vinter för de har många olika varianter. 

Själv älskar jag Honungsros - men de är vita med guldgul mitt och ljusgula knoppar. Otroligt friska och med enorm doft - fast de har taggar - finns 3-4 olika typer av honungsros - kolla på plantskola

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

GuineaGirl
2019-08-31 11:58
#2

#1. Tack för tipset om honungsros och den fantastiska bilden!

Honungsrosen har väldigt vackra blommor och doften är ett stort plus. Men jag tvekar ändå lite, för jag tror att den är ett riktigt taggmonster… ;-)

Mooniq
2019-08-31 14:34
#3

Det finns en nästan helt taggfri hybrid, dock lite osäker på om den doftar eller har svag doft. Men friskare ros får man leta efter. otroligt växtstark.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: