Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 753 ggr
Florine
6/29/19, 12:54 PM

Flera frågor om växter i min trädgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har flera frågor jag tänkte sammanställa i denna tråd med bilder. Se nedan :) Fråga 1. Vem har ätit på min Funkia? Har flera i samma rabatt och det är bara denna som blivit äten på. Har inte sett några sniglar men kan ju självklart ha missat dom.

Annons:
Florine
6/29/19, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fråga 2. Bladen längst ner på denna silverax är helt torkade. Är de sönderbrända av den starka solen? Samma sak har hänt på en eller två andra växter i trädgården.

Florine
6/29/19, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fråga 3. Vad är detta för vild växt som växer i trädgården?

Florine
6/29/19, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fråga 4. Har 4-5 Regnbågsbräken i samma rabatt. Köpta från samma ställe men vid olika tidpunkter. Alla är fina och växer men de två senaste frodas inte direkt och den ena verkar hålla på att dö. Kan jag rädda den? Även om det sista bladet tynar bort - lever den kvar och kan komma upp nästa år? Bild på den plantan som tynar bort. Bara ett blad kvar.

Florine
6/29/19, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fråga 5. Fingerborgsblomma. Är det detta som är frökapslar? Om jag tar bort dom blir det mer blomning då? Men om jag tar bort dom så kommer väl inte växten upp igen nästa år?

Florine
6/29/19, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fråga 6. Karpaterklocka. Har 3 stycken. De blommade lite en gång och sedan ser de ut såhär. Är det knoppar eller frökapslar? De är ju perenner så ska jag klippa bort detta för att få fortsatt blomning? Har för mig att de skulle blomma hela sommaren.

Sindri
6/29/19, 1:14 PM
#6

#2 av: Florine
Vanlig oregano. Oregano vulgaris.  God krydda "pizzakryddan". Jag plockar och torkar mycket, blommorna kan man ha i sallad. Men se upp, den förökar sig väldigt, dock lätt att riva upp.

Annons:
Pyttelite
6/29/19, 1:17 PM
#7

#5

Ja det du ser är frökapslar.

Fingerborgsblomman är i allmänhet en tvåårig växt. Första året blommar den inte utan samlar kraft till det andra året då blomningen sker. 

Du kan antingen själv samla in fröer för att så eller också låter du blomman sköta fröandet. De självsår sig mycket bra. 

Digitalis är mycket vacker men också mycket giftig - värt att lägga på minnet om man har små barn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
6/29/19, 4:42 PM
#8

Fråga 6 Ser ut som att det är frökapslar. För att de ska blomma hela sommaren ska du ta bort vissna blommor. Om du nu inte vill ha en frösamling. 

Knippsa av dom eller klipp med sax.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sjuttan
6/29/19, 4:51 PM
#9

#0 Min Silverax gör likadant men tror inte det gör så stor skada. #2 Gissar på snigel eller larver. Larver finns på baksidan av bladen och syns bara om man tittar där.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Florine
6/29/19, 5:26 PM
#10

Fråga 7. Vad är detta för ogräs?

Florine
6/29/19, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fråga 8. Är detta också ogräs?

Florine
6/29/19, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Missade en bild… är detta ogräs?

Florine
6/29/19, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#6 Vad roligt! Tack. Älskar Oregano. Ska hålla utkik om den dyker upp på andra ställen. #7 Tack, jag tror jag låter den vara och så får den sköta jobbet själv :) Har inga barn och är försiktig även med mig själv. Har tydligen flera giftiga växter i trädgården upptäckte jag efter jag köpt dom. #8 Tack! Jag tror dock inte att alla blommade.. hade några få blommor på typ en av plantorna… klipper bort det nu så går vi se om det kommer nya blommor :) #9 Tack, ja den ser ju fin ut i övrigt och har växt mycket. Larver har jag sett många av… de brukar hamna på mina kläder när jag ute häromkring. Små gröna saker… ska hålla utkik på funkiorna!

Annons:
Florine
6/29/19, 5:45 PM
#14

#6 Förresten kan jag ta bladen nu eller ska jag vänta tills plantan vuxit till sig mer? Nu blev det jättemycket frågor men det är så mycket som växer här, vad är detta?

Florine
6/29/19, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15
Florine
6/29/19, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och absolut sista frågan, jag lovar 😅 Fråga 10. Vad är det här? Vackert taggigt ogräs? Fina blanka blad men ser ut som att det kan bli ett monster om det är ogräs 😅

Sindri
6/29/19, 6:05 PM
#17

12& 13 är kärs eller kirskål som den också kallas. Hål undan allt vad du kan. Rötterna går djupt och de kan rota sig med bara en liten rotbit. Enligt en del är det gott att ha i sallad eller paj. Jag gillar det inte.

15 kan vara en trebladsspira, ifall det kommer små rosa blommor.

16 ser ut som en tistel av något slag.

JMW
7/1/19, 9:17 AM
#18

#15 Påminner om forsythia.

Upp till toppen
Annons: