Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 654 ggr
Florine
2019-06-29 12:40

Vattning pallkrage

Hej! Hoppas ni har det härligt i solen. Jag har flera pallkragar 80x60 cm med perenner i längs vår altan. Pallkragarna är ca 20 cm höga. Jag har läst på lite om vattning och inser att jag vattnat för lite. Är det någon kunnig som vet hur många liter jag bör vattna varje pallkrage? Tänkte vattna rejält 1 gång i veckan då jag läst att det är det bästa. Är 20 liter vatten för lite? Tror jag ska vattna mellan 20-40 liter men vill inte vattna för mycket heller… Är väldigt tacksam för tips!

Annons:
Caeli
2019-06-29 17:24
#1

Hur mycket vatten som behövs beror bland annat på läge (söder, norr, sol, skugga), väder (solsken/mulet), typ av jord, typ av växter mm. Tror att det är svårt att hitta en generell mängd som stämmer till allt alla dagar…

Florine
2019-06-29 17:38
#2

De är mycket sol, de flesta står i full sol större delen av dagen..de är planterade i kogödsel. Men ja jag förstår att det är svårt och komplicerar att säga vad som är "rätt". Jag får helt enkelt prova mig fram! :) Vattnat med 30 liter i varje krage nu och så får jag se om dom sloknar ihop eller frodas tills om en vecka då se ska vattnas igen. Tack för svar!

Åsa S
2019-06-29 19:37
#3

I en pallkrage blir det extra väldränerat så att bara vattna 1gång i veckan ifall det är sol och +25 kan vara för sällan ifall man inte lägger ex. gräsklipp el dyl på jordytan för att förhindra avdunstning. Använd fingrarna/händerna och stick ner dem i jorden, känns det torrt vattna. Det finns inga gröna fingrar men det finns jordiga fingrar.

Florine
2019-06-29 21:31
#4

#3 Tack! Jag ska experimentera lite och se vad som verkar lagom.

Florine
2019-06-29 21:42
#5

Åsa S, får jag fråga varför det blir extra väldränerat i pallkragar? Har inte planterat i såna förut så är kul och bra att lära sig :)

Åsa S
2019-06-29 22:07
#6

Det är upphöjt och blir då extra bra dränerat= högre än den omgivande marken så vattnet åker nedåt i marken snabbare, jättebra för perenner som inte tål vinterväta men mindre bra ifall man får såna värmeböljor som förra året då blir det ännu torrare i pallkragen än ifall man odlat bara i vanliga marken + ofta har man ju även torvbaserade jordar i pallkragarna och den brukar bli extra torr och svår att vattna upp när den väl torkat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: