Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1595 ggr
Ninnilie
6/25/19, 12:36 PM

Vad händer med min tomatplanta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått gråa fläckar på många blad på min tomatplanta, har funderat på om det kan vara något typ av svampangrepp, vad tror ni? (Bifogar bild) Bladen har också liksom ”krullat”/dragit ihop sig, vad visar det på? Plantorna står i söder läge (kanske något sydöst), i en solvägg. Tack för hjälp!

Annons:
Ninnilie
6/25/19, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är bild på hur bladen krullar/drar ihop sig

Sindri
6/25/19, 1:52 PM
#2

Kolla på insidan av bladen om du ser någon ohyra. Får den ordentligt med hönsgödsel?

Åsa S
6/25/19, 3:25 PM
#3

De mörka fälten mellan nerverna  på bladen visar att plantan har magnesiumbrist otroligt vanligt när man odlar i torvbaserade jordar lätt att fixa bara lös upp epsomsalt i vattenkannan. De krulliga bladen visar att plantan har haft det varmare på dagen än på natten. inget av detta påverkar plantan speciellt mycket

Sindri
6/26/19, 11:23 AM
#4

#3 av: Åsa S

Skönt med folk som kan! Jättebra att veta. Jag vet inte vad epsomsalt är, kan man använda magnesiumpulver om det skulle behövas? Gäller det alla sorts plantor som uppvisar såna fläckar?

Åsa S
6/26/19, 12:15 PM
#5

Det är främst tomat och paprika som får såna där tydliga fält (+potatis ifall man odlar i kruka) först är de lite gula och sedan sådär brunrödsvarta. Har aldrig testat magnesiumpulver brukar bara ha epsomsalt som även används till fotbad som jag köper på apotea.se men går även att köpa hos hälsokost/hudvårdsbutiker. Ca 1msk i 5 liter vatten

Upp till toppen
Annons: