Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 717 ggr
Kimda
6/17/19, 6:08 PM

Växt som växtstöd!?

Det börjar bli trångt på altanen, så jag har haft problem med var djungelgurkorna ska växa. Så slog det mig idag att jag nog kunde använda en av tomatplantorna som klätterställning. Jag har i alla tidigare år fått ohyra på djungelgurkor den senare delen av odlingssäsongen. Dock ej på tomater, så jag tänkte att gurkorna kanske kunde få lite skydd inminglade i tomatplanta. Bra eller dålig idé?^^

Annons:
Sindri
6/17/19, 6:31 PM
#1

Just en tomat som stöd skulle jag nog inte använda. Kanske  tomaterna blir smittade av gurkan. Det blir svårt att komma åt att tjuva tomaterna och det känns som om det skulle bli väldigt tjockt och trassligt.
Du menar att du inte har plats för fler krukor? Annars är det inte så svårt att göra en klätterställning åt gurkorna. Sätt ner två eller tre långa blompinnar i krukan och dra sedan sån grön ståltråd mellan pinnarna.

Kimda
6/17/19, 7:51 PM
#2

Förra året hade jag en tomatplanta bredvid/mot en blomsterböna. Bönan fick detta ohyra men inte tomat. Jag tror det är spinn som, enligt min erfarenhet, gillar bomman för dagen, blomsterböna och djungelgurka. Att ställa en kruka bredvid den tilltänkta tomatplantan funkar. Det är volymen ovanför krukan som är lite problematiskt. Tomatplantan står ju redan där. Lite "odla två på samma plats som en-tänk".

Sindri
6/17/19, 8:22 PM
#3

Jag skulle göra en egen ställning till gurkan för att undvika trassel.

Kimda
6/18/19, 11:08 PM
#4

Jag valde idag att sätta djungelgurkorna vid den tomatplanta som har ett kompostgaller som stöd. Tänker att det blir mindre tilltrasslat med en tomatplanta som har ett platt växtsätt än den andra som stöds upp till ett mer buskigt växtsätt. Måste testa! Är så nyfiken! :-)

Upp till toppen
Annons: