Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 756 ggr
Viola Merk
2019-06-12 11:08

"Renovering" av ur-åldrigt äppelträd

Hej därute, 
En transport bröt av två  huvudgrenar på mitt ur-åldriga äppelträd i morse. Tre huvudgrenar återstår. Trädet visade sig vara ihåligt, och hade innevånare i form av ett stort myrbo.   Trädet har trots detta  gett bra med frukt genom åren faktiskt. Men ännu viktigare är den härliga skugga den ger. 
Hur kan jag förlänga livet på mitt träd så länge som möjligt? 
Kan jag räkna med rotskott ifall vi skulle fälla det? 
Jag har ytterligare träd i liknande skick så alla tips är välkomna. 
Halvsoliga hälsningar från Öland, 
Viola

Annons:
Sindri
2019-06-12 11:43
#1

Jag har aldrig sett rotskott från något av mina äppelträd. Päron, plommon och körsbär däremot "skottar iväg" i trädgården.
Jag skulle ta dit en trädgårdskunnig som kan avgöra om det är lönt att ympa in grenar på stammen.

Åsa S
2019-06-12 14:59
#2

Nej rotskott brukar man inte få och hade man fått det hade det kommit från grundstammen inte den delen som ger goda äppelträd. Gamla ihåliga äppelträd kan dock ofta leva väldigt länge utan att man gör speciellt mycket, men väljer du att anlita nån kolla att det personen har grönt kort i beskärning. Det är väldigt många som skaffar sig en motorsåg idag och kallar sig trädbeskärare, en sån kan ställa till mer skada än nytta.

Caeli
2019-06-12 17:05
#3

Vi har också ett sådant gammalt äppelträd! En tredjedel är borta och det är öppet och ihåligt på det hållet. Tror att det har varit så här i ungefär 15 - 20 år. Under den tiden har trädet försökt att valla över skadan och har skjutit många nya skott både från nedre delen av stammen och precis bredvid. I övrigt blommar det och ger frukt som vanligt. Ska kanske tillägga att vi inte klipper det här trädet utan enbart tar bort eventuellt döda grenar. Om det är möjligt så hade jag bara låtit det vara. Tror att den bästa "renoveringen" står äppelträdet själv för!

Upp till toppen
Annons: