Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

"Renovering" av ur-åldrigt äppelträd

2019-06-12 11:08 #0 av: Viola Merk

Hej därute, 
En transport bröt av två  huvudgrenar på mitt ur-åldriga äppelträd i morse. Tre huvudgrenar återstår. Trädet visade sig vara ihåligt, och hade innevånare i form av ett stort myrbo.   Trädet har trots detta  gett bra med frukt genom åren faktiskt. Men ännu viktigare är den härliga skugga den ger. 
Hur kan jag förlänga livet på mitt träd så länge som möjligt? 
Kan jag räkna med rotskott ifall vi skulle fälla det? 
Jag har ytterligare träd i liknande skick så alla tips är välkomna. 
Halvsoliga hälsningar från Öland, 
Viola

Anmäl
2019-06-12 11:43 #1 av: Sindri

Jag har aldrig sett rotskott från något av mina äppelträd. Päron, plommon och körsbär däremot "skottar iväg" i trädgården.
Jag skulle ta dit en trädgårdskunnig som kan avgöra om det är lönt att ympa in grenar på stammen.

Anmäl
2019-06-12 14:59 #2 av: Åsa S

Nej rotskott brukar man inte få och hade man fått det hade det kommit från grundstammen inte den delen som ger goda äppelträd. Gamla ihåliga äppelträd kan dock ofta leva väldigt länge utan att man gör speciellt mycket, men väljer du att anlita nån kolla att det personen har grönt kort i beskärning. Det är väldigt många som skaffar sig en motorsåg idag och kallar sig trädbeskärare, en sån kan ställa till mer skada än nytta.

Anmäl
2019-06-12 17:05 #3 av: Caeli

Vi har också ett sådant gammalt äppelträd! En tredjedel är borta och det är öppet och ihåligt på det hållet. Tror att det har varit så här i ungefär 15 - 20 år. Under den tiden har trädet försökt att valla över skadan och har skjutit många nya skott både från nedre delen av stammen och precis bredvid. I övrigt blommar det och ger frukt som vanligt.

Ska kanske tillägga att vi inte klipper det här trädet utan enbart tar bort eventuellt döda grenar.

Om det är möjligt så hade jag bara låtit det vara. Tror att den bästa "renoveringen" står äppelträdet själv för!

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.