Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 1179 ggr
Florine
6/11/19, 9:39 PM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Denna sak växer i trädgården till vårt nya hus. Ser ut som början till en buske/träd? Jag trodde det var en blomma för någon månad sedan så jag lät den vara men nu tänkte jag att det nog är bäst att ta reda på vad det är så att jag kan besluta om eventuell borttagning 🙂

Annons:
Tant Grön
6/11/19, 11:09 PM
#1

Vet inte, men tycker det ser ut att bli någon slingerväxt. Kanske någon slags kaprifol? Fast den är ju lite för blank i bladen. 🤔

Sindri
6/11/19, 11:18 PM
#2

Jag tycker tvärtom att det kommer stjälkar rakt upp ur jorden. Sådär växer parkslide och jätteslide och det är ett förfärligt ogräs. Googla på det och se om du hittar likheter.
https://www.alltomtradgard.se/faktabank/invasiva-vaxter-parkslide-etc/

Tant Grön
6/11/19, 11:29 PM
#3

2# I så fall är det en annan slags parkslide än den som växer här. Den ser helt annorlunda ut när den börjar växa upp än TS bild. Här kan man se en bild om man rullar ner ungefär till mitten: https://www.byggahus.se/tomt/parkslide-allt-du-behover-veta

Jag skulle ha sparat den för att se vad det blev.

Sindri
6/11/19, 11:34 PM
#4

Jag är inte säker, och det finns ju varianter. Vad jag mest går på är de raka stjälkarna som skjuter upp ur marken och det rödaktiga i toppskotten. Det är svårt att se på bara en bild så därför är det bäst att TS googlar själv och kollar på fler bilder.

Florine
6/12/19, 3:10 AM
#5

Jag har googlat och ser både likheter och skillnader. Tittat på bilder på skott av Parkslide och så såg inte denna ut när den var ännu mindre. Har inte mätt men jag tror den är ca 20 cm hög. Bladen på "min" växt är glansigare och den saknar de tjockare röda stjälkarna som kommer upp från Parksliden enligt bilder på Google. Om jag minns rätt har den alltid sett ut på detta vis fast i mindre format. Så länge som jag haft koll på den dvs. Nu såg jag en liten planta på Google, som min, där färgen och övergången till röda blad stämde exakt som på min. Men Parksliden på bilden hade helt matta blad och de hade mer textur/mönster än vad min har. Se denna bild(länken går till Google search), vad tycker ni? Skrämmande likt? https://www.google.com/search?q=parkslide+skott&client=ms-android-samsung&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiasauE4OLiAhXrsIsKHQ2NCI8Q_AUoAXoECA0QAQ#imgrc=KOqq-sN4_Gy8BM Det finns ingen Parkslide i resten av trädgården och jag har inte heller sett något liknande växa häromkring. Men jag ska titta riktigt noga nu när misstanken finns. Där tomten slutar börjar direkt en äng fylld av "bäbisträd" av olika sorter, vet inte det korrekta namnet 😅 Sedan är det granskog. Parkslide verkar vara ett elände så jag hoppas att det inte dyker upp fler om det är det jag har..

Sindri
6/12/19, 8:08 AM
#6

Ja, de kan tydligen se lite olika ut, det kanske finns fler sorter än parkslide och jätteslide. Du får hålla kolla på den helt enkelt och se när det kommer blommor. Kolla mer här

https://www.youtube.com/watch?v=UCdqXk_4kg8

Där säger de att de har hjärtformade blad och det ser ju inte din ut att ha. Du kanske kan ta med en stjälk till en handelsträdgård och fråga helt enkelt.

Annons:
Caeli
6/12/19, 10:08 AM
#7

Tror inte det är parkslide. Då hade det troligen funnits flera płantor runt omkring. Tycker mera att det ser ut som rotskott av något slag. Kan komma från något träd eller buske som antingen finns i närheten eller har funnits.

Florine
6/12/19, 11:27 AM
#8

Min växtkunnige morfar tror att det är en Paradisbuske eller Rosenpraktkry! Den senare har jag sett kan ha rödaktiga blad. Spännande! 😀 Det hade varit trevligt om det var en sådan! Ska låta den vara nu och se hur den utvecklas.

Sindri
6/12/19, 11:44 AM
#9

Det vore ju fint om det vore så väl. Håller tummarna! 🙂

Florine
6/12/19, 11:46 AM
#10

Tack för er hjälp! 🌸💐

Tant Grön
6/12/19, 11:53 AM
#11

#5 Om man går in på din länk och klickar på bilden, så kommer man till en diskussionstråd där någon tror det är skott av plommon. Det tror jag också.

Din morfar har nog rätt att det kan vara rosenprakttry du har.

Upp till toppen
Annons: