Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1767 ggr
kattöga
2019-06-10 15:59

Sjukdom - hägg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

La in frågan på Svensk Natur iFokus, men provar här också:

Vet någon här vad vårt träd, som vi utgår ifrån är hägg (med ljuvligt doftande blomklasar i år), har drabbats av? Och vad vi, i så fall, kan göra åt det?
Jag har sökt på internet utan att hitta något…

Trädet upptäckte vi för ett år sedan, det är fortfarande litet. Jag gissar att det började växa fram hösten 2017, då vi grävt och fixat i marken inför monteringen av ett hus alldeles intill.

Trädet är jättefint där det står nu, precis intill en liten "patio-plats" med trädgårdsbord och -stolar, så vi vill helst att trädet får stå kvar och skulle bli ledsna om det är en allvarlig sjukdom den drabbats av och måste tas bort.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Codonopsis
2019-06-10 19:54
#1

Jag skulle inte oroa mig alls, kanske någon typ av ohyra men häggen klarar det.  Ingen anledning att ta bort trädet, de har ju överlevt i tusentals år och dukar inte under i första taget. Träd är inte försvarslösa mot inkräktare och ju bättre  de mår dvs har vatten och näring desto bättre är de på att försvara sig. Vattna vid torka och håll rent från ogräs runt trädet så fixar det sig.

Pyttelite
2019-06-10 20:06
#2

Skulle gissa på gallkvalster och det brukar inte ta död på några trän däremot ser det lite konstigt ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
2019-06-11 12:29
#3

#1 Tack, det låter hoppfullt! Nu är grundvattennivån så låg här där vi bor, så vi får hushålla med vattnet (egen brunn). Men vi ska göra vad vi  kan för att få trädet att må bra , en extra slurk vatten då och då! Ikväll och imorgon väntas regn, tack och lov, naturen behöver det nu.

#2 Tack, ja, när jag googlat runt lite på gallkvalster gick det lättare, framför allt om jag googlade på engelska (gall mites + bird cherry tree)! Och visst är det gallkvalster! 
Det finns uppenbarligen inte mycket att göra just nu, om man inte vill ta bort hela trädet. Men här ikring har jag inte sett något annat häggträd, och kvalsterna är tydligen trädspecifika, så förhoppningsvis mår vår hägg bättre nästa år igen.

Tack för hjälpen, båda två!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: