Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Gräslök till midsommar

2019-06-05 15:44 #0 av: Caeli

Hur får man gräslöken att vara till midsommar?

Alltid när det börjar närma sig midsommar så blommar min gräslök! Själva blomman/knoppen går ju att äta och dekorera med, men strået blir så träigt och tråkigt.
Hur gör man för att få den att vara längre? Knipsar av knopparna? Tar bort blommor + strån? Klipper ner plantan?

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-06-05 16:12 #1 av: JMW

Jag klipper bort blomman med stjälk. Försöker komma så långt ner som det bara går.

Anmäl
2019-06-05 18:31 #2 av: MonicaLagerquist

Jag klipper bort blommorna och klipper regelbundet bort delar av gräslöken .Så jag har alltid nyväxande gräslök. Blommorna hänger jag upp och ner och använder sen som eterneller.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-06-08 21:24 #3 av: Caeli

Ska testa att ta bort blommorna. Hoppas att det inte är försent då den redan står i full blom...

Tack båda två!

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.