Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1029 ggr
idalund
5/5/19, 9:36 PM

Tomatplantor har gulnat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag planterade i början på april några tomatplantor och nu har majoriteten av dessa börjat att gulna längst ut på bladen. Är det någon som vet vad det kan bero på? Bifogar en bild, är än så länge väldigt lite men är orolig att det ska sprida sig. Har även haft paprika och chili ståendes på samma plats i fönstret men ingen av deras blad har gulnat.

Annons:
Sindri
5/5/19, 9:43 PM
#1

För mycket vatten, för lite näring? För lite ljus?

idalund
5/5/19, 9:54 PM
#2

Har ännu inte gett de någon näring då det är så nyplanterade, kanske borde börja och se om de förbättras? Vattnar de ungefär varannan dag eller när jorden börjar kännas torr så är förhoppningsvis inte det. När det gäller solen - de står i ett ljus fönster men solen lyser inte direkt på fönstret. Är första året som jag planterar så har inte alls vanan.

Sindri
5/6/19, 9:47 AM
#3

Vad står de i för jord nu?

idalund
5/6/19, 9:55 AM
#4

De står i planteringsjord, både chilin, tomaterna och paprikan.

idalund
5/6/19, 10:03 AM
#5

Kan tillägga att jag även har haft balkongdörren bredvid fönstret som de står i öppen till och från, så de kanske har blivit lite drag. Men då borde det väl ha påverkat resten av plantorna också? och inte bara tomaterna?

Åsa S
5/6/19, 3:09 PM
#6

Tror faktisk det är din omplantering som är orsaken varje omplantering är en stress för växten och stör man rotsystemet så går en massa finrötter sönder och det är finrötterna som tar upp vatten och näring, det kan ta lite tid innan växten etablerat sig igen och kan ta upp vatten och näring de lite mer ljusgröna bladen kan bero på det. Det är ingen smitta eller sjukdom i alla fall så inget som sprider sig tomatblad kan variera rätt kraftigt i nyanser utan att det är nått som är fel

Annons:
idalund
5/6/19, 9:07 PM
#7

Okej, stort tack för eran hjälp! Låter troligt då vissa plantor satt väldigt nära varandra innan omplanteringen, ska låta de få vila nu ett tag då och se till att de får en bra näring.

Upp till toppen
Annons: