Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 698 ggr
Kimda
2019-04-25 15:47

Odla rabarber (tillfälligt) i kruka?

Jag kan inte odla i min rabatt i år eftersom det ska grävas ner ledningar. Nu hann jag köpa en rabarberplanta innan jag fick info om detta. Jag undrar om plantan tål att sättas i en kruka (storlek?) för att senare i höst sätta den i rabatten!?

Annons:
Carmarino
2019-04-25 16:52
#1

Det tror jag nog. Har inte testat själv, men var på vippen att köpa en rabarberplanta i kruka en gång. Såvitt jag minns så stod det att man kunde ha den på balkongen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kirnzy
2019-04-25 17:11
#2

Jag har haft en rabarberplanta i kruka (som dessutom är alldeles för liten) i några år nu och den mår rätt bra, blir ca 50-70 cm varje år i en kruka på ca 25 cm i diameter. Inte optimalt såklart, men din planta borde nog klara sig ett tag :)

oh-la
2019-04-26 10:58
#3

Jag odlade rabarber i kruka på balkong i flera år. Samma planta kanske ska tilläggas ☺️den gav mängder och mådde hur bra som helst. Mamma delade en planta från hennes uråldriga rabarb som jag fick i kruka att plantera ut. Även den stod i kruka ett längre tag och tar sig jättefint nu när vi satt den på sin plats.

Kimda
2019-04-26 19:06
#4

Tack för svar! :) Hur ofta byter ni som odlar rabarber i kruka jord? Förresten. Ser ni som har svarat att jag har gillat era svar (som man ser på Twitter)?

Carmarino
2019-04-27 19:04
#5

Man ser inte vem som gillat, bara hur många som gillat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: