Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1441 ggr
Euforiah
2019-04-22 09:32

Byta jord pga kattskit?

Hej, Förra våren såg jag att en grannkatt bajsade i en av våra pallkragar. Odlade inget pga svåra foglossningar, till hösten flyttade sambon plats på våra pallkragar och flyttade även samma jord dit. Sedan dess ser vi inte pallkragarna och jag kan inte se om katterna bajsat där nåt mer. Vi har en bebis nu, och planerar att bli gravida igen men vågar jag odla och äta nåt från pallkragarna i sommar/höst om det är kattskit i pallkragarna med tanke på att deras bajs kan innehålla den där farliga bakterien? Eller måste vi ta bort allt jord och köpa nytt? Ber om ursäkt om jag lagt in detta inlägg i fel grupp.

Annons:
Zepp
2019-04-25 23:28
#1

Byt ut all jord och tillför koskit!

Dvs då kan du i stället drabbas utav EHEC.

Iallafall så kan du inte ens köpa steril jord.

Dvs det är livsfarligt att odla och äta den maten.

Det är även livsfarligt att köpa mat.

Rådjur sprider fästingar med Borelia samt hjärnhinneinflamation så undvik egen trädgård.. bo i höghus!

Iallafall undvik sandlåda för barnen, det är där katter föredrar att uträtta sina behov.

Luckra aldrig jorden, katterna föredrar lös jord!

Oså finns det andra faror.. ingen bil, ingen cykel, inga fordon, ingen alkohol, inga utlandsemestrar. inga komposter, inga elverktyg inga får/kor/andra djur!

"Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad. En gravid kvinna kan smitta sitt foster via moderkakan (placenta), annars smittar inte sjukdomen från människa till människa."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Caeli
2019-04-27 09:43
#2

Du kan ju aldrig veta vem som är med och "bidrar" till jorden där du odlar. I så fall måste du odla inomhus, på inglasad balkong eller i tätt växthus!

Zepp
2019-05-01 14:54
#3

Hoppas iallafall att mitt inlägg sågs som det var menat att synas som?

Dvs det var lite menat att fungera som att det är en massa grejer som påverka en graviditet , samt dess utkomst!

Dvs Toxoplasmos är bara en grej, dessutom rätt sällsynt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wony
2019-05-16 18:29
#4

Med tanke på att det finns många andra djur som kan använda trädgården som toalett är det svårt för att inte säga omöjligt att gardera sig.  Om man använder sunt förnuft och god hygien, vilket man bör göra oavsett om man är gravid eller inte, så är risken att smittas från sin odling minimal. Dvs, man tvättar grönsakerna noga innan man äter dem och man tvättar händerna noga efter att ha påtat i jorden. Vill man vara extra säker kan man ju alltid ta på ett par engångshandskar innan, och även tvätta händerna noga efter.

Grundläggande hygien med andra ord!

[Forest]
2019-05-19 18:56
#5

Jag skulle byta jorden. Så nytt och sen på med kompostgaller den la jag själv på jorden efter sådd. Varken katter eller hunden gilla gå på kompostgaller ☺ Vi sådde i land men där ätbart bar funka kompostgaller fint. Vi hade åkrar runt om men på något vis är det väl lämpligt att gå dit det är upplukrad o mjukt att gräva 😬 Vi hade katter själva och grannens katter höll sig borta från våran trödgård vi hade en katt som annars visa vart skåpet fanns 😂

Kimda
2019-05-20 00:12
#6

#5 Jätteintressant med kompostgaller på jorden mot katter och hundar! Funkar det att bara lägga galler på jorden eller behöver man fästa, på något sätt?

Annons:
[Forest]
2019-05-20 08:48
#7

6 Nej jag la ut det och då hade vi 6 katter. All sådd kom fint genom men kan du så kan man lägga bräda i mitten  och fästa kompostgallret på den på så sätt är det enkelt att ta bort gallret när man vill pyssla om med sin sådd.  Vi hade även pool som katterna gärna ville dricka i men la ut kompostgaller även här, dom valde efter det att dricka ur skålar och regnvattnet 😎

Upp till toppen
Annons: