Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 904 ggr
Rwawr
3/25/19, 9:10 PM

Pallkragar

Om man ska använda sig av pallkragar, vad behöver man tänka på/göra innan? Vilken typ av jord eller blandningar? Tänk ha typ tomater och bärbuskar hittills. Är helt ny på allt med trädgård.

Annons:
Sindri
3/25/19, 10:15 PM
#1

Var skall du ställa pallkragarna? På gräsmatta eller på grus? Hur många våningar?

Vi gjorde om vårt jordgubbsland med pallkragar för ett par år sedan och jag önskar vi inte hade haft så bråttom. De står på en grusbädd på gamla jordgubbslandet.

Det var väldigt infekterat med åkerfräken och vi borde nog ha grävt djupare innan för att få bort mer av rötter.  Vi gjorde två våningar för att det skulle vara bekvämt att rensa och plocka. 

Täck marken med svart plast. Ovanpå det några lager gamla tidningar Så lite gammal jord, men sålla bort ogräsrötter. Mellan pallkragarna är det praktiskt med djupt, ganska grovt grus så inte ogräs får fäste.

Så ny fin matjord, vi körde vanlig planteringsjord uppblandat med lite kogödsel och egen kompost.

Jag skulle inte odla tomater i pallkrage om jag inte hade särdeles varmt och vindskyddat klimat. Jag brukar alltid behöva flytta tomater, paprika och gurka upp på balkonger och altaner innan de mognar, så krukor är ett bättre alternativ. Det finns snygga krukor i plast. De behöver bindas upp mot stödpinnar. Och hönsgödsel är super till dem.

Bärbuskar, örter, jordgubbar, sallad, lök, spenat mm är sånt som passar bättre i pallkragar. Bärbuskar räcker med en våning, men de övriga gärna två för att slippa böja rygg så mycket.

Rwawr
3/26/19, 3:10 PM
#2

Okej tack för svar. Det är väl gräs dom ska stå på antar jag. Inser nu när jag redan köpt bärbuskar att jag inte har en aning om när de kan planteras ute, är det typ nu? Finns fortf frostrisk men om man täcker dem med fiberduk borde de klara sig. Hittar ingenstans info om grader. Kan mer om krukväxter än trädgård.

Sindri
3/26/19, 5:29 PM
#3

Det beror lite på vilka buskar det är och var du bor. (Klimatzon) Men du kan fråga där du köpte dem. Mina bärbuskar är än så länge i vila och det kanske är då man skall plantera dem.

Rwawr
3/27/19, 9:24 AM
#4

Jag skulle hålla dem svalt men jag verkar inte kunnat det så bra då de redan knoppar ordentligt. 😂 Jag bor i zon 2-3. Har ingen större lust att åka ända tillbaka för att fråga om buskarna. Får väl googla mig fram så gott de går.

Tant Grön
3/27/19, 12:28 PM
#5

Det är väl inga problem med att plantera dom nu om det inte är väldigt exotiska känsliga buskar.

Rwawr
3/27/19, 4:09 PM
#6

#5 nej det är såna vanliga, hallon, björnbär, krusbär och vinbär. Funderar på om man ska plantera dem i hinkar som man kan flytta in och ut?? Inser att jag är sinnessjukt dålig på sånt här. Vet inte ens vilket läge jag ska ha dem i på tomten.. kanske därför må ska vänta ett år och lära sig sin tomt hehe

Annons:
Caeli
3/27/19, 5:11 PM
#7

Vi planterade schersminbuskar häromdagen och här är det också zon 2-3. Skulle det komma en köldknäpp och du känner dig osäker så kan du ju alltid hölja på dem. Tror att de mår bättre av att komma i jorden än att stå i en hink/kruka ett helt år. Skulle du vilja ha dem någon annanstans kan du flytta dem!😀

Rwawr
3/27/19, 6:06 PM
#8

Dom skulle inte stå i kruka ett år utan bara nån månad max.

Caeli
3/27/19, 6:53 PM
#9

#8 Okej! Då missförstod jag dig. 😀

Rwawr
3/28/19, 11:37 AM
#10

Ja sånt är lätt hänt, kanske skrev otydligt oxå 😄 Inatt var det ändå -2 om man kan lita på termometern, så tänker typ att man planterar de så de får växa på sig lite extra innan ute plantering? 😄 eller så kommer jag hinna döda dem innan man vet aldrig hahaha

Sarah
4/6/19, 9:37 PM
#11

Vad roligt, du har gjort exakt vad jag gjort när vi köpte vårt hus med skog och berg på tomten. Sprang och köpte bärbuskar direkt och det gick ju åt helvete. Satte mina i en backe. Estetiskt fint i mina ögon. Tänkte inte på jorden eller att det står en enorm ek i backen. Vår jord är typ död. Inget lever i jorden och den är enormt näringsfattig. Låt oss bara säga att de buskarna producerat ca 20 bär på 4 år. Hallonen dog. Idag håller jag på och gräver upp och jordförbättrar ca 40m2 för nya buskar. Köpte även pallkragar direkt. Efter många misslyckanden har jag nu ca 30 m2 i kragar och växthus och får ut massor av grönsaker. Bygg en bra jord så får du bra resultat. Organiskt material, täckodling, bokashi, gödsel, nässelvatten osv. Köpejord är bara utfyllnad och näringen tar slut fort. Spelar inte så stor roll vad du köper, du måste ändå gödsla mycket och varje säsong för att få bra resultat.

Upp till toppen
Annons: