Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 7292 ggr
Rwawr
3/14/19, 6:49 PM

Fruktträd från Lidl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har noll koll på trädgård (husägare sedan ganska exakt 24h). Fick skickat till mig att Lidl har fruktträd väldigt billigt, någon som köpt dessa tidigare år eller har nån koll på hur de är? Hon som tipsade mig sa att hon läst på olika ställen att de skulle vara bra och väldigt populärt på våren att köpa bland trädgårdsfantaster.

Annons:
Caeli
3/14/19, 7:07 PM
#1

Var på Lidl här i närheten idag och där fanns inte många kvar så visst är de populära! 49,90:- är ju väldigt billigt så har du plats i trädgården så är det väl bara att chansa… Jag har aldrig köpt fruktträd på Lidl men däremot både krusbär och svarta vinbär vilka har växt och utvecklats bra.

Åsa S
3/14/19, 8:28 PM
#2

Fruktträd är mera en chansning de är ofta nerifrån europa och de är inte alltid så härdiga sorter och härdiga grundstammar. Ex. Idared som LIDL säljer är härdiga i gynnsamma lägen i Skåne zon 1 och jag gissar att det sitter på nån av de grundstammar som inte är så härdiga och som är svagväxande som ofta används i Europa. Sötkörsbäret är dock en sort som säljs redan i Sverige härdig till runt zon 3 men vet inte vad de använt som grundstam. Surkörsbär är ofta härdigare än sötkörsbär och sorten LIDL säljer verkar komma från Polen och Polen kan ha bister vinter så den kan kanske vara värd en chansning den med. Förr fick man inte hålla på och sälja icke härdiga växter men i och med EU så fick även sånt börja säljas och det är upp till konsumenten att efterforska om varan innan man köper. Bor man ex, i norra Sverige och satsar på att köpa flera Idared träd så är ju det rätt bortkastade pengar och man kanske tror att man är urusel på trädgårdsodling och att man hade varit mer nöjd ifall man handlat en härdig sort i en lokal trädgårdsbutik

Codonopsis
3/15/19, 7:53 AM
#3

Matvarukedjan Lidl har under många år använt sig av växter med lockpriser för att locka kunder till butiken. Bara priset 49.90 visar ju vad det handlar om.  Olika växter som clematis, pioner och nu fruktträd har använts som lockbeten. Personalen har ingen kunskap om växterna, de har ofta varit felmärkta om de öht haft en namnskylt. Utan namn blir det svårt att veta hur man skall plantera och sköta växten.

Ett fruktträd planterar man för att ha i många år och att då vara dumsnål är väl inte särskilt smart. Att betala för god kvalitet med efterföljande råd från kunnig personal kan t.ex. handla om att betala 300 kr för ett fruktträd, utslaget på 20 år blir det en kostnad på 15 kr/år. 

Detta som Lidl håller på med utgör även en konkurrens till det seriösa trädgårdsutbudet. Man bör förstå vad man stödjer när man går i billighetsfällan. Vi har problem i landet med ett alltmer likriktat utbud. Små, seriösa och ofta mycket kunniga entusiaster som driver små plantskolor med ett annorlunda sortiment kan självklart inte konkurrera med  matbutikens lockpriser. Följden blir att de inte längre är lönsamma och försvinner från marknaden.

Allvarligt, inte vill väl vi som konsumenter bidra till att seriösa plantskolor tvingas lägga ner till förmån för matbutikers oärliga konkurrens med både pris och kvalitet?

Skall alla trädgårdar se likadana ut i framtiden? Några få fruktträd av samma sort, samma blommande växter och ett begränsat antal olika barrväxter? Vilket öde för svenska trädgårdar och för trädgårdsentusiaster som inte är intresserade av traditionellt utbud och tvingas importera sina växter från andra länder.

Rwawr
3/15/19, 8:24 AM
#4

Tack för all info! Jag har noll kunskaper inom trädgård för att vara helt ärligt, däremot är jag utbildad florist och vet mycket väl att man ska värna om de plantskolor, små butiker osv som finns, håller helt med. Och där jag nyligen flyttat från fanns massor av just dem så här bara handlat hos riktiga trädgårdsmästare. Jag har dock fått skickat till mig flera gånger om just lidls utbud, ovanliga orkidéer och billiga växter och nu även till trädgård! Hade ingen aning då jag aldrig handlar där. Därför blev jag nyfiken på människors erfarenheten och om det faktiskt är populärt osv. Kan absolut tänka mig att #2 inlägg om härdighet stämmer. Och med ingen kunskap så hjälpte det mig redan mycket när jag väl ska köpa senare :)

Sjuttan
3/15/19, 12:19 PM
#5

Det här är väl inte utmärkande för Lidl. Samma lågprisväxter finns även på Netto, Jem o fix, Byggmax, ÖB, samt vissa Coop. Man får vara lite uppmärksam på hur plantorna har lagrats i butiken. Har de tex fått torka rejält så kan de ha fått skador som gör att de inte tar sig. Eftersom priset är så lågt, kan man alltid prova, går det inte så har man inte förlorat så mycket. De som tex anlägger en ny villaträdgård väljer säkert renommerade plantskolor.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tant Grön
3/15/19, 1:51 PM
#6

Skulle aldrig köpt ett sånt träd. Som Codonopsis skriver, så köper man ju ett träd för att ha det hela livet. Man vet ju inte hur härdiga de är eller om det kan finnas sjukdomar. Skulle jag köpa ett fruktträd i dag skulle det bli en E-planta: https://www.eplanta.com/om_e-planta.htm

Annons:
Caeli
3/15/19, 7:01 PM
#7

Tror att de små plantskolornas största konkurrenter är Blomsterlandet och Plantagen och inte i första hand matbutikerna. Växter och blommor har blivit dyrt så jag tycker att det är bra att det finns lågprisalternativ. Alla har inte råd att lägga massor av pengar på płantor men vill kanske ändå ha en vacker trädgård! Sedan är det absolut sant att man får se upp med vad man köper. Men gör man det så kan man göra riktiga fynd. Vi köpte häromåret en vinbärsbuske på plantskola och några veckor senare en exakt likadan sort på Lidl. De är planterade bredvid varandra och Lidl-busken är den som klarat sig bäst…

Codonopsis
3/16/19, 8:36 AM
#8

Visst utgör de stora kedjorna en risk för monopol på växtförsäljning men det är ju inte antingen eller utan matbutikernas lockpriser blir ju en ytterligare påfrestning.

Jag är inte övertygad om att det är endast det låga priset som är attraktivt utan den underbara känslan av att göra ett fynd, det som marknadskrafterna är införstådda med och spelar på. Produkten är inte så viktig, vi kan slänga den för den är ju så billig, det är den euforiska känsloupplevelsen som är målet

Att sätta priset till 49.90 istället för 52 kr är en tydlig manipulation som alla säkert vet. Mig gör det bara ilsken och som konsument känner jag mig nedvärderad men uppenbarligen fungerar tricket, annars skulle det inte existera.

Är det verkligen så att om man äger hus och tomt inte har råd med ett äppelträd av god kvalitet som kostar 15 kr/ året 20 år framöver?

Rwawr
3/17/19, 11:47 PM
#9

Verkar väldigt populärt på en Facebook grupp för odling och trädgård. Läst om några som lyckats väldigt bra och några som misslyckats såklart. Jag, med de kunskaper jag besitter idag, skulle med största sannolikhet misslyckas oavsett 😂 men vill gärna lära mig.

Upp till toppen
Annons: