Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1289 ggr
Sarakechi
2019-03-06 12:52

Ympa fruktträd!

Hejsan! Har ett Signe Tillish-träd i min trädgård som jag gärna vill berika med nya sorter. Är det möjligt att ympa in päron,plommon, aprikos och körsbär på samma träd?
Hur gör jag detta på bästa sätt? Och framförallt, när skall detta ske?
Kan få tag på material att "direktympa" med.

Hur är det med rötan? Signe är ju dessvärre känt för att ge ful skorv på frukten, gäller detta enbart äpplena, eller kommer annat ta skada?

Tack på förhand.

Annons:
Tant Grön
2019-03-06 13:19
#1

Plommon, aprikos och körsbär är stenfrukter och går inte att ympa på äpple. 
Päron går, det har jag själv gjort. Har också ympat päron på rönn. 
Man kan ta ympris nu och slå in i fuktigt tidningspapper och sen en plastpåse om. Detta förvaras i kylen tills det är dags att ympa, när saven börjar stiga.

Sarakechi
2019-03-06 13:54
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar :)
Då får jag gå på lite jakt och samla pinnar först låter det som ;)

Lillräkanf
2019-03-07 17:03
#3

#1 intressant jag trodde att man bara kunde ympa på av samma släkte… Men det är altså tillochmed familj som går då?

Tant Grön
2019-03-07 17:54
#4

#3 Jo det går, har ju själv gjort det. Men rönn/päron sägs inte fungera så många år. För mig växte dom ymparna bra i två år, men sen bodde jag inte kvar där, så jag fick tyvärr inte se någon frukt.
Kvitten har jag för mig skall gå också att ympa med både äpple och päron, men det har jag inte provat. Tycker det är både lätt, billigt och roligt att ympa. Har man någon vildapel i närheten så kan man ju prova att ympa på någon god sort.
Jag brukar sätta en plastpåse med ett litet lufthål över ymparna. Har märkt att fler tar sig då. Sist tror jag att alla tog sig.

Upp till toppen
Annons: