Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1013 ggr
Jennanarrady
2/10/19, 11:19 PM

Ledsen växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina växter är ledsen och jag vet inte varför. Grundproblemet är att jag inte vet vad det är för växt, så jag vet inte vad den vill. Nån sa att det var en typ av dracena men jag är osäker då jag inte hittar bilder på liknande växter när jag googlar det. Nån som vet vad det är för något? Och varför den är ledsen? Den har lite gula blad och toppar. Jag har varit ojämn i vattningen. Har helt enkelt testat mycket vatten i en period, lite vatten i en period. Förstår inte vad den föredrar. Jag har flyttat mycket senaste åren så den har fått stå på alla möjliga platser, tycker inte den mått bättre eller sämre av någon speciell plats. Jag hoppas ni kan hjälpa mig! Alla sorters tips uppskattas så jag ganska nyligen fått upp växtintresset.

Annons:
Åsa S
2/11/19, 2:12 PM
#1

Ser ut som en dracena som stått för mörkt så den sträckt på sig i hopp om att finna ljus högre upp. Ljuset på fönsterbrädan räcker knappt för att hålla en krukväxt vid liv längre bort från fönstret = ännu sämre för växten som behöver fotosyntes för att överleva så ställ i ett fönster och framåt mars-april blir ljuset på fönsterbrädan mycket bättre då brukar de flesta krukväxter piggna till

Sindri
2/16/19, 7:42 PM
#2

Vill du ha den lite snyggare kan du få två plantor eller fler av varje planta. 
Skär av topparna och plantera dem i krukor och vattna. Skär bort en bit av stammen,  och plantera även den. Det kommer att växa ut nya skott på grundstammen, sedan har du många dracenor.

[Forest]
2/25/19, 10:05 AM
#3

Jag har kapat samma växt och fick två nya. Bra tips 2 säger Åsa ställ den lite ljusare så kommer den trivas bättre dessa vill ha lite mer ljus 😃

Upp till toppen
Annons: