Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 1356 ggr
Huset-Anubis
2019-01-29 21:06

Lönsamt att odla

Hej! Jag har köpt hus med stora möjligheter till odling. Nu kliar det i fingrarna och jag längtar till våren. Det blir en del klassiker och pumpor för att det är kul. Men jag undrar vad som är lönsamt att odla. Inte för försäljning utan helt för eget bruk. Vad är klimatsmart att odla hemma utan att bespruta. Rucculasallat blir det eftersom jag äter det i princip varje dag det blir lite klassiker och pumpor för att det är kul. Men vad är värt att odla hemma rent miljömässigt och ekonomiskt.

Annons:
Zepp
2019-01-29 22:22
#1

Beror på vilken jord du har.

Iallafall så har jag odlat rödbetor och majrovor med stor framgång.

De växer nästan som ogräs.

Potatis funkar ju nästan överallt.

Persilja och rädisor.

Aså det lönar sig knappast, men det är rätt trevligt att skörda egen persilja, rädisor och plocka en och annan rödbeta/majrova.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2019-01-29 23:17
#2

Åh, grattis, vad härligt med mycket odlingsmark. Förstår att det kliar i fingrarna men ett gott råd är att inte börja med allt för mycket på en gång. Du behöver lära dig var olika  växter trivs bäst.

Rent miljömässigt är det väl paprika och potatis som lönar sig eftersom de är de mest besprutade i sina kategorier.

Lätt att odla är också squash, vitlök (skall sättas sent på hösten dock), potatis, jordärtskockor (skördas våren efter), tomater och gurka, och då inte slanggurka utan de mindre, knottriga som är goda att äta som de är eller läggas in.
Inte att förglömma "perenner" som  jordgubbar, smultron, bärbuskar, fruktträd, vindruvor och örter som är tacksamt, bara att torka och spara hela vintern.

Grönkål har jag inte provat än, men är sugen. Det sägs att den kan man plocka under snön.

Tant Grön
2019-01-30 09:07
#3

#0 Det beror ju på var i Sverige du bor, vilken jord du har, finns det mördarsniglar?
Det beror ju också på vad du gillar och kommer att använda, vad du kan ta hand om och förvara. Har du t.ex. jordkällare, så är egen potatis så mycket godare än den köpta. Squash är lättodlat om du inte har mördarsniglar. Den går bra att laga och frysa in om du har plats, den är ju dyr på våren. Har du växthus?
Ruccola, som du nämner kan man lätt odla inne. Den är också lätt att ta frön från.

Caeli
2019-01-30 09:35
#4

Om tanken är att ni ska behålla huset och trädgården i många år framöver så satsa på fruktträd och bärbuskar tex äpplen och plommon, röda och svarta vinbär. Även rabarber är sådant som återkommer och troget ger skörd med väldigt liten arbetsinsats! Potatis har jag slutat odla. Tycker inte resultatet är värt allt arbete+kostnad som man lägger ner. Potatis är billigt att köpa, speciellt nypotatis (min egenodlade varade aldrig längre!😄). Lök odlas inte heller här. Man köper sättlök, stoppar ner dem i jorden och plockar sedan upp samma lökar fast större! 🤔 Nej, lök är billigt! Sedan finns ju massor av olika grönsaker. Pröva dig fram, men gå inte ut för hårt utan kom ihåg att det ska vara roligt att odla!

Tant Grön
2019-01-30 10:16
#5

#4 Jag brukar köpa sättlök billigt i invandraraffärer och sätta tätt. Så skördar jag den späda löken som salladslök. Obesprutat och väldigt gott.

Caeli
2019-01-30 11:45
#6

#5 Jag har några tuvor med piplök. Är ju ungefär som en perenn salladslök!🙂

Annons:
Tant Grön
2019-01-30 11:48
#7

#6 Piplök hade jag på min balkong för många år sedan. Den blommade så fint och satte frön. Så kom det en massa blåmesar som gillade fröna. 🙂

Huset-Anubis
2019-01-31 15:24
#8

Tack för alla svar. Jag har köpt in massor av fröer men flera av varje sort. Det blir fyra olika sallader, fyra olika ärtor/bönor. Det är inte så svårt att lyckas med. Vi har inte mycket mördarsniglar så jag kommer odla squash. Sedan har jag valt några utmaningar mer som ett projekt för mig och min dotter. Melon och pumpa. Potatisen borde ju vara bra att odla ur ekologisk synpunkt men jag håller med om att det inte blir särskilt lönsamt jag har försökt förut men det har blivit en ganska mager skörd i förhållande till kostnaden. Tror jag hade fel jord. Några plantor blir det mest för att ha till midsommar. Trädgården är stor ca 3000 kvm med mycket fruktträd och bärbuskar. Mycket är jord som inte går att odla på men det finns ett gammalt trädgårds land jag ska försöka väcka liv . Där har varit ett gammalt växthus som blåste ner i en av stormarna. Min man har som projekt att bygga upp det igen. Sedan kommer jag bygga odlingsbänkar för sallad, morötter, och andra klassiker som jag vill ha skörd på.

Huset-Anubis
2019-01-31 15:40
#9

Från förra våren, äppelträd, smultron och hallon

Huset-Anubis
2019-01-31 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Huset-Anubis
2019-01-31 15:42
#11
Huset-Anubis
2019-01-31 15:42
#12
Huset-Anubis
2019-01-31 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vinbär, krusbär och äppeltäd

Annons:
Huset-Anubis
2019-01-31 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Äopelträd, vinbär och krusbär

Sindri
2019-01-31 16:22
#15

Vilken härlig trädgård. Du kommer att vara fullt sysselsatt hela odlingssäsongen.😉

Potatis som man köper är ju väldigt besprutad, därför odlar vi det trots att det är mycket jobb. Det finns ju ekologisk potatis, men inte som färskpotatis.

Vi har testat både sättpotatis och att sätta vanlig ekologisk potatis, det går lika bra båda två. Viktigast är att förgro den. Vi har fortfarande egen potatis, den ligger i fruktlådor av spån i ett förråd som visserligen ligger i huset, men är ett kallförråd och har bara dörr utifrån. Både potatis och äpplen trivs bra där. Lådorna är täckta med tidningar och en tjock filt. Man får kolla då och då efter dåliga ex och sortera ut, annars är vi förvånade över hur fint det klarat sig även med flera dygn med nattemp nedåt -10.

Angående potatis så har den en stor fiende och det är knäpparlarver, de finns i gräsmattor så undvik att sätta potatis närmast gräsmattan. Man kan ha lök eller vitlök där. Däremot blir jorden väldigt fin efter potatisskörd så flytta gärna landet. Vi växlade mellan jordgubbar och potatis förut, men nu har jordgubbarna fått pallkragar. Nu växlar vi mellan vitlök och potatis.

Upp till toppen
Annons: