Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 706 ggr
Tant Grön
2019-01-16 11:04

Brukar ni spara fröer?

Alla vet kanske inte att man kan spara de flesta fröer i många år. T.ex. kålväxter, rädisa och sallad brukar man kunna spara i 8 - 10 år. Ja det mesta går bra att spara i alla fall ett par år. Brukar ni spara frön? Själv har jag en hel låda full med frön. Så kul att gå igenom den på våren och planera för ett nytt odlingsår.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-16 11:13
#1

Självklart.

Är "snål" när jag sår.Tomater tex har hög grobarhet så då sår jag bara ett eller två frön mer än det antal plantor jag ska ha.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2019-01-16 11:20
#2

#1 Så gör jag också. Morötter t.ex. är bättre att så glest, så slipper man gallra så mycket.

Grace2009
2019-01-16 11:35
#3

Absolut. Finns det kvar i påsen så sparas det till nästa år. Dessutom tar jag frön från plantorna så jag har utsäde till nästa år.  Är ju onödigt att köpa en ny påse hela tiden 😃

Tant Grön
2019-01-16 11:38
#4

#3 Vilka brukar du ta frön från? Ärtor, kokbönor är sådana som jag har eget frö från sedan många år. Har även tagit frön från rädisa, palsternacka, svartrot m.m.

Grace2009
2019-01-16 11:46
#5

Sockerärtor, Spenat (blir MASSOR så ger bort till några som odlar också), rädisor, tomat, paprika, chili och tagit på jordgubbar och smultron nån gång för skojs skull också 🙂 Jag har bara balkong att odla på så inte så mycket olika eller spännande saker dock.

Tant Grön
2019-01-16 13:36
#6

Spenat är ju bra på så sätt att först skördar man bladen och sen blir det en massa frön. Ruccola är också lätt att ta frö från.

Annons:
beem
2019-01-16 19:21
#7

Jag sparar fröer år efter år. När jag ska så brukar jag lägga de i fuktat hushållspapper eller kaffefilter och en i en plastburk.  Det är ett enkelt sätt att testa att de gror utan att behöva ha dem i jord.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Mooniq
2019-01-17 16:00
#8

Jag sparar o byter ofta fröer men nästan enbart blomfröer. 

I år ska jag prova att odla grönkål, såg ett par praktiga exemplar på en handelsträdgård i höstas och blev helt begaistrad i dem. Jag äter en hel del grönkål så lite kul att ha ett par rejäla krukor o gå ut o knipsa nåt blad ibland. 

Mina Luktärter spar jag alltid frön ifrån och även andra blommor såklart. Jag köpte en blomfröpåse på tradera för några år sen och då var påsen nästan 10 år gammal men jösses så fint det grodde av Fjäderclarkian.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tant Grön
2019-01-17 17:21
#9

#7 Jag brukar vika hushållspapper dubbelt och fukta. Så lägger jag ut 10 frön på ena sidan och viker över den andra sidan. Lägger det i en plastpåse och så får det ligga i fönstret. Om t.ex. 8 frön gror så räknar jag det som 80% grobarhet.

Upp till toppen
Annons: