Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1198 ggr
Tant Grön
1/14/19, 10:27 AM

Odla potatis inne, går det?

Igår när jag städade ur kylen hittade jag två potatisar i en plastpåse. De hade börjat gro, men på den ena satt det flera millimeterstora potatisar. Antar att det inte går att spara den ända tills det är dags att sätta den ute. Vet någon om det går att odla den inne? Har ett förråd med belysning där jag driver upp plantor och skulle kunna sätta den där. Tror ni det kan gå? Ca. 20 grader är det i förrådet.

Annons:
kattöga
1/14/19, 10:31 AM
#1

Jag har själv aldrig gjort det men vet att många förgror sin potatis. Så det borde fungera. 
Läs här.t ex. Där ser du även en länk till att odla potatis i hink eller kruka.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tant Grön
1/14/19, 10:35 AM
#2

Förgro brukar jag alltid göra med den tidiga potatisen. Vad jag funderar över är om dom pyttesmå potatisarna kan utvecklas inne, eller om det bara blir lång blast.
Har aldrig sett något liknande som denna potatisen, skall lägga in en bild på den i kväll om jag kommer ihåg.

Tant Grön
1/14/19, 10:40 AM
#3

Detta har ju inte med min fråga att göra, men ser att det står i din länk att man kan snurra groddarna om dom blivit för långa. Då har jag ett tips om att man istället  kan klippa av dom ner till där det skall komma blad. Ca 5 cm blir det kvar då.

kattöga
1/14/19, 10:46 AM
#4

#2 Aha, jag förstår. Jag hoppas nån som provat ser denna tråd. Annars är det ju bara att testa själv  och  visa oss resultatet Skämtar. Spännande! 

#3 Tack för tips. Vi ska försöka oss på lite potatis i sommar igen (förra gången vi testade (halvhjärtat) blev ingen succé.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tant Grön
1/14/19, 10:53 AM
#5

#4 Jo skall absolut testa, har inte hjärta att slänga den. 🙂

Hur i all världen kan man misslyckas med potatis, vad hände?

kattöga
1/14/19, 11:14 AM
#6

#5 😃 Vi fick bara en plötslig ingivelse att testa, det var nog för sent, vi satte den inte på det bästa stället (vi bor i bergsterräng) osv. Men i år ska vi nog förbereda lite bättre. Vi har dessutom investerat i ett växthus, i år blir det lite örter, sallad, grönsaker m m, så inspirationen är i alla fall grundad och förberedd!  
Och sen är det bara att lära sig gradvis.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Tant Grön
1/14/19, 11:26 AM
#7

Ett potatistips om man sätter väldigt tidigt ute: Jag gör en fåra och i den gräver jag ner potatisen så den är täckt med några cm. jord. Fåran fyller jag sen med visset gräs som ju brukar finnas runt kanterna på odlingslotten. Över det hela någon täckduk eller plast, vad man har. Det går att sätta väldigt tidigt med denna metoden. Det har hänt att det kommit snö och en gång blev det 8 minus, då hade groddarna kommit upp, men jag täckte med mer gräs och de klarade sig. 
Det vissna gräset blir ju jordförbättring när man sen kupar över potatisen.

Maria
1/14/19, 11:56 AM
#8

Man kan odla potatis i hinkar också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
1/14/19, 12:58 PM
#9

#8 Det brukar jag göra, men då har jag inte haft dem inne. Undrar om ljuset räcker till, har lysrör.

Tant Grön
1/21/19, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Lovade att lägga in en bild. Så här ser den ut. Någon som sett något liknande?

Tant Grön
2/4/19, 10:10 PM
#11

Den står i en kruka med jord nu i förrådet. 14 tim ljus/dag från lysrör. Det är en stor industriarmatur, så det blir rejält med ljus. Har också sått spenat och ruccola där. Varför skall man köpa det i plastpåsar i affären när man kan odla själv?

Var ca en och en halv vecka sedan jag satte potatisen, var och tittade igår, men än har inget kommit upp.

Mina amaryllis som jag haft i många år hade knoppar allihop. Blev så glad för en av lökarna är från en frösådd korsning. Skall bli spännande att se hur blomman blir.

Tant Grön
2/10/19, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag hade det börjat sticka upp lite grönt från potatisen. 🙂
Ruccolan och spenaten växer för fullt.

Sindri
2/16/19, 7:44 PM
#13

Potatis kan man sätta sent. Vi har satt i september och fått färskpotatis till julbordet.

Annons:
Tant Grön
2/19/19, 3:06 PM
#14

Förra året satte jag den sista i augusti, så vi fick också färsk potatis till julbordet. Om man lägger dom färska småpotatisarna i en plastpåse i grönsaksfacket så behåller de den färska smaken länge.

Upp till toppen
Annons: